Domov / Hlavná strana / Komentáre / Popapuli, alebo čo nás zaujalo – 30/2017

Popapuli, alebo čo nás zaujalo – 30/2017

Stručný komentár v bodoch: Marián Kotleba nevyrieši naše problémy. Bojovníci proti korupcii a proti Ficovi. Čo liberálni tajtrlíci zabudli povedať. Školstvo nie je akútny spoločenský problém. Kedy budeme mať platy ako v Nemecku? Neželám si rozpad Európskej únie.

Marián Kotleba naše problémy nevyrieši

Ak by ste sa zamysleli a spísali si zoznam našich akútnych problémov, pravdepodobne by ste zistili, že dominantná časť – asi tak štyri z piatich – je ekonomickej a sociálnej povahy. To znamená, že Slovákov trápia hlavne ekonomické problémy. Preto Marián Kotleba nezlepší situáciu ľudí, aj keby skutočne chcel a mal tú možnosť. Nemá komplexný ekonomický program a ani nikoho v strane s požadovanou kvalifikáciou. Kotleba jednoducho nedokáže vyriešiť najakútnejšie problémy, ktoré Slovákov trápia.

Bojovníci proti korupcii. A proti Róbertovi Ficovi. Hlavne proti Ficovi

Ak Róbertovi Ficovi niečo zlomí krk, príčinou bude takmer isto korupcia. Verejnosť strane SMER-SD najviac vyčíta rozkrádanie a neuveriteľnú mieru korupcie. Čo týždeň, to nová kauza. Predseda vlády a jeho strana sa stali synonymom pre korupciu. Bojovať proti korupcii sa na deväťdesiat percent rovná bojovať proti nim. A práve dnes sa vynorili protikorupční bojovníci ako huby po daždi. Je ich plno. Sú všade. Striehnu. A väčšinovo to sú premiérovi oponenti. Takzvaní pravicoví politici. Mimovládkári spojení s pravicovými stranami. Podnikatelia. Pravicovo-liberálne orientovaní ľudia.

Hovoria výhradne len o korupčných kauzách vládnucej strany a mlčia o kauzách pravicových vlád. Predaj samopalov za smiešnu cenu, kolaps daňového systému, platinové sitká, nástenkové tendre, kauza vláčiky – nič. Veď hádam nebudú chcieť prešetriť seba a svojich kamarátov.

Teda vzhľadom na tieto dve veci – že to sú premiérovi oponenti a mlčia o kauzách pravicových vlád – neverím, že ich boj proti korupcii je úprimný. Nie, to nie sú bojovníci proti korupcii. O korupciu im nejde. Bojujú o miesta pri koryte. Zúfalo túžia získať moc, zasadnúť na premiérsku stoličku, dosadiť na ministerstvá svojich ľudí, nabaliť sa. A zneužívajú na to najväčšiu slabinu vládnucej strany: nehoráznu, do očí bijúcu korupciu. Sami však lepší nie sú a ani nebudú.

Čo liberálni tajtrlíci zabudli povedať…

Vedieme politiku lacnej pracovnej sily. Už od roku 1998. Slovenská práca je lacná a preto sem prídu zahraniční investori, postavia fabriky a prinesú pracovné miesta a cenné know-how. Akurát je tu jedna vec, ktorú liberálni tajtrlíci zabudli povedať verejnosti aj zamestnávateľom. Že vinou nízkeho finančného ohodnotenia a absencií príležitostí k osobnému rastu, odídu do zahraničia všetky mozgy a prakticky všetci schopní, talentovaní a šikovní ľudia.

Keď teda dnes firmy nemajú kvalifikovaných a schopných ľudí, je to tým, že Ivan Mikloš zabudol podnikateľom povedať, že kvôli jeho politike lacnej pracovnej sily takmer všetci schopní ľudia odídu.

Takže politika lacnej pracovnej sily v praxi znamená, že dnes je zle a v budúcnosti bude ešte horšie. Dnes pracujeme za pásom za nízke platy a v budúcnosti bude ešte horšie, lebo tu nebude nik, kto by rozvíjal krajinu, budoval podniky a lákal investorov.

Zabudli aj na ďalšiu vec. Že okrem pomocných zahraničných pracovníkov na Slovensko nepríde nikto. Nikto schopný, talentovaný a vysoko vzdelaný. My nie sme pre takýchto jednotlivcov cieľová krajina. Nepríde sem jediný rumunský IT-čkár. Kvôli nízkemu ohodnoteniu a absencií príležitostí.

Kedy budeme mať platy ako v Nemecku?

Kedy budeme mať platy ako v Nemecku? Kedy budeme mať platy zodpovedajúce našej produktivite? Nuž, poviem ako to je. Slováci pracujúci v západných firmách nikdy nebudú mať platy ako na západe. Ak by Volkswagen mal dávať platy ako v Nemecku, tak radšej postaví fabriku v Nemecku a nie na Slovensku. Platy ako v Nemecku budeme mať vtedy, keď si postavíme našu vlastnú automobilku.

Školstvo nie je akútny spoločenský problém

Školstvo je v zlej situácii, čo nie je priaznivé pre budúcnosť štátu. Vzdelanostná úroveň obyvateľstva patrí medzi kľúčové faktory životaschopnosti krajiny. Napriek tomu si nemyslím, že školstvo má dnes byť najvyššou prioritou. Predstavte si deravé vrece piesku. Keď sa z vreca sype piesok, nepridáte piesok, ale upcháte diery. Alebo ešte lepšie, použijete nové vrece. A teraz: piesok je vzdelanie a vrece je stav hospodárstva.

Najakútnejší problém je stav hospodárstva. Dokáže zamestnať a zaplatiť iba malý zlomok súčasných absolventov. Či už maturantov, bakalárov alebo inžinierov. Lepšia kvalita vzdelávania je nezmyselné sypanie piesku do deravého vreca.

Pochybujem o tej istote, že ak vybudujeme slovenský duálno-vzdelávací Harvard, tak že jeho absolventi ostanú na Slovensku. Nezostanú u nás ak zistia, že sú na úrovni nemeckých absolventov. Čím vzdelanejší absolventi budú, tých vyššie budú ich nároky. A tým viac budú odchádzať do zahraničia.

Nie je na mieste, aby bolo dnes prioritou školstvo. Iba by sme dotovali zahraničné ekonomiky. Hlavné je vedieť si udržať schopných ľudí, ktorých produkujeme dnes.

Liekom proti nezamestnanosti nie je poľnohospodárstvo

Obnovenie poľnohospodárstva nepomôže zvýšiť životnú úroveň a platy. Je to odvetvie s najnižšími platmi, najnižšou potrebnou kvalifikáciou, vysokými nákladmi a horšou návratnosťou. Slováci, ktorý zarábajú v zahraničí štvorciferné sumy, ktoré sa niekedy začínajú číslom dva, sa nevrátia aby pracovali na poli za minimálnu mzdu. Podiel zamestnanosti v poľnohospodárstve by mal byť 5-7% zo všetkých zamestnaných. Tento podiel sa bude v budúcnosti znižovať kvôli rastúcej efektivite. 50-60% zamestnaných by malo pracovať v službách. IT sektor, finančníctvo a poisťovníctvo, obchod, cestovný ruch, médiá, informačné služby. Tu by sme mali smerovať.

Neželám si rozpad Európskej únie

Lebo po rozpade by sme skončili ako nemecký protektorát. Sú na to také malé dva dôvody, ktoré väčšina ľudí nedomyslí.

Za prvé, dnes sú v Európe dve hlavné mocenské centrá: Berlín a Brusel. Ak by Brusel stratil vplyv, mocenské vákuum by ľahko zaplnil Berlín. Lebo nie je nikto iný, kto by to spravil. Ani zabránil Nemcom spraviť to. Môžete namietať, že už teraz sme satelitným štátom. Áno, ale potom by sme sa stali doslova protektorátom.

Druhý dôvod je, že po rozpade EÚ by stratila platnosť európska legislatíva, ktorá nás čiastočne chráni. Dnes do nej vstupujú iné západné krajiny ako Francúzsko či Taliansko, ktoré vyvažujú nemecký vplyv, čo by sa po rozpade nedialo. Taktiež legislatíva sa oficiálne tvári, že je tu pre každého, preto sa môžeme do istej miery dovolávať našich práv, čo by po rozpade EÚ nebolo možné.

Autor: :: Michal; www.protiprudu.org

O ::prop

50 komentárov

  1. Čo sa týka poľnohospodárstva. Nepochybujem, že dnes sa iba málokomu chce vybehnúť s motykou na pole a drieť od svitu do mrku. Maximálne ak na svojom záhumienku a pre svoju potrebu. Napriek tomu poznám ľudí, ktorí – ak by mali na to podmienky – sú ochotní do tejto driny ísť. Štát im však nepomáha, priam naopak – hádže im polená pod nohy neskutočnou byrokraciou, daňami a obmedzeniami. Práca na poli je čestná a poctivá práca, za ktorú sa nemusí nikto hanbiť. Na rozdiel od práce mnohých „kaviarenských intelektuálov.“

    Čo je však ešte dôležitejšie je to, že poľnohospodárstvo a najmä potravinová sebestačnosť (aj keď nemusí byť úplná) je základným prvkom bezpečnosti Slovenska. Už len z tohto dôvodu by slovenská vláda mala čo najviac podporovať drobných a stredných poľnohospodárov. Likvidácia slovenského poľnohospodárstva sa dá považovať takmer za vlastizradné konanie. Dnes síce žijeme v akejsi bavlnke a zdá sa nám, že plné obchody potravín zo zahraničia sa nikdy nevyprázdnia. Aby sme na to však raz nedoplatili.

    • Samozrejme. Suhlasim. Akurat mna stve, ze ludia, co chcu slovensku pomoct spajaju polnohospodarstvo s pracovnymi miestani a zivotnou urovnou. Na toto som reagoval. Ukazuje to intencie, v akych rozmyslaju. A ze nepoznaju najzakladnejsie ekonomicke suvislosti. Ale ano, obnovit to treba.

  2. Chýba mi tu jedna téma, ktorej si sa nevenoval. Čo hovoríš na Ficovu schôdzku s Junkerom, kde riešil dvojakú kvalitu potravín v únii? Podľa mňa je to len divadielko pre voličov. Išiel do Bruselu, akože diskutoval, akože sa to bude riešiť, ale nič konkrétne z tej schôdze nevzišlo. Médiá sa tomu budú venovať, ficovoliči budú mať dojem, že Fico niečo urobil pre ľudí a znova ho budú voliť. Ale sem sa aj tak bude dovážať len humus.

    • Presne tak. Je to zastupna tema. Brusel aj tak nic riesit nebude. Nebude to riesit aby to nezmedializoval, aby sa aj zapadoeuropsky zakaznik nezacal zaujimat o to co konzumuje. Lebo to by poskodilo nadnarodne firmy. Problem je ze slovak zje uplne hocico. Rozdielnu kvalitu vyriesime len spotrebitelskym povedomym a tlakom zakaznikov. Tu by mala smerovat snaha statu. Pomahat ludom robit inteligentne a sikovne rozhodnutia.

  3. Na jedno ale všetci zabúdajú a veľmi sa im o tom nechce písať. aký národ-taká vláda.
    Sprostých korupčníkov si zvolil tento národ a bude ich voliť furt-bohužiaľ!
    Tento národ /aspoň veľká väčšina / je schopný za babku predať polia, hory, aj celé Slovensko,
    tak prečo by mu v tom vláda úplatkárov bránila??
    Až keď budú deti tohto blbého národa obhrýzať korienky a žrať hlinu potom sa možno
    spamätá!!
    A že lacné humusové potraviny?? No však ich retardi kupujú!! Chodia do podradných
    reťazcov na luxusných autách a kupujú plné vozíky humusu!! No tak nech sa ho
    Poliaci,Nemci a čo ja viem ešte kto zbavujú!!!

  4. Každý sa len sťažuje, ako sa len kradne ale na ozajstný protest nikto nepôjde… Treba niekoho normálneho, kto urobí poriadny protest, to znamená, že žiadne také ako Straka a spol: Nevieme, čoho sa dopustila naša vláda ale musí byť za to potrestaná. alebo Magát: demokracia je úpadok a riešením je zaviesť autoritatívny réžim a voľby by neboli žiadne, iba revolúcie… Proste musíme urobiť riadny nie protest ale rovno niečo viac, kde pôjde aspoň 100k ľudí, ktorí sa nikdy nevzdajú a nemajú problém aj zaútočiť na ten parlament… Požadovali by sme okamžité odstúpenie vlády, vrátenie majetku od všetkých zlodejov (Fico, Bašternák, Dzurinda, Mikloš, Lipšíc, Matovič, Kaliňák,…) – im by bolo všetko zhabané a išli by to basy a tam by makali do úmoru… Proste toto nemôžme ďalej tolerovať, ako niekto nás okráda, ničí našu krajinu a zapredáva nás sviniam a nakoniec by zo SR neostalo absolútne nič, len kalifát… Po proteste alebo majdane to je jedno, by boli nové voľby a aj keby vyhrali voľby strany ako Sme-rodina, Oľano, SaS alebo niečo podobné a zase by kradli, robili v neprospech občanov tak znova rovnaká akcia a to dovtedy, dokým si ľudia nezískajú u politikov autoritu a dokým, „štandardní“ politici (zlodeji, zapredanci, eurohujeri) nebudú hniť v base!!!

  5. Vanio Pribina

    Patrik

    Nieco podobne v Europskej unii nie je mozne.
    Michal ako ty chces vyriesit to aby sme v Europskej unii, zalozili vlastnu automobilku ktora by platila zamestnancom take platy ako Nemecko? Jedine riesenie pre Slovensko bolo a stale je vytrucovat si taku neutralitu ako ma Svajciarsko! Keby ten sprosty cigan zo Spisa Dzurinda nebol odstavil za pomci USA Meciara od vlady mozno by sme dneska mali neutralny stat. Alebo by sme boli bombardovani USa rovnako ako Srbsko. Ktovie? Jedno vsak viem Svajciarsko vzniklo na hraniciach Talianska, Francuzska a Nemecka, a odclenilo ich takto od seba. A tym zabranilo uzemnym narokom jednych proti druhym. Slovensko na hraniciach Ceska, Polska, Madarska, Ukrajiny a Rakuska ma podobnu geograficku polohu. Mam na mysli plnu neutralitu bez EU a bez NATO, z obcianskymi referandami zaveznymi ako vo Svajciarsku. SOm presvedceny ze dneska by neutralitu garantovalo tak Rusko ako aj Cina, mozno aj India. Nakoniec neutralitu Rakuska presadilo Rusko. Podla filmu co som videl na televizii, aj Nemecko mohlo byt jednotne a neutralne, keby proti tomu neboli USA v roku 1945.

  6. To je dokonalá PRAVDA čo je v článku napísané: „Platy budeme mať vtedy ako v Nemecku, keď budeme mať vlastnú automobilku“. …… veď prečo je bohaté napr. Japonsko, lebo: Yamaha, Sony, Toyota, Honda, Kawasaki,Nissan, Nikon, Canon, Panasonic, Matsuchita electric company, Suzuki atd… atd… atd… a všetko to je Japonské ! vyrábajú a predávajú !
    A ešte niečo vážení, nieje to v tom ako to trepe nejaký demokrat, že musí byť parlamentná demokracia inak bohatstvo nebude. Nemecko s jednou stranou jedným snemom, a jeho automobilový program? jeho raketový program? vyriešili definitívne zavlažovania atd… . Dostali američanov na mesiac a v podstate Rusa ako prvého od kozmu.

  7. Vazeni vsetci

    Automobilky vlastnia aj Cesi Skoda, tatra, (alebo vlastnili?) A ich platy ne su na tej istej urovni ako v Nemecku. Za socializmu sme mali nizsie ceny ako na zapade, ale aj nizsie ceny. Teraz mame rovnake ceny v ramci EU, ale platy zostali nizske. Nilen na Slovensku ale vo vsetkych byvalych socialistickych statoch Europy, v ramci EU su slovanske staty prevazne koloniami zapadnej Europy, k tomu treba priratat aj Rumunsko a Madarsko. Ldenice v Gdansku kde to vsetko zacalo su uz davno zatvorene. S nimi prislo o pracu 10 tisic technicky vzdelanych pracovnikov. Rovnako aj madarske autobusy Ikarus. Zatial co v Anglicku je spusta bezdomovcov Poliakov, ktory sa asi po Brexite budu musiet vratit do Polska. A s nimi aj Litovci a Lotysi, ktorych je tam tiez spusta. Kedysi v chudobnom Irsku zije dnes 300 000 Poliakov a asi 30 000 Slovakov. Prevazne mladych rodin. Dokonca aj na studenom Islande zije dnes az 10 000 Poliakov. Najviac na tieto zmeny doplatilo Bulharsko ktore stratilo 2 million obyvatelov v roku 1989 ich bolo 9 million dnes ich je v Bulharsku 7 million. Podobne aj Ukrajina v roku 1989 50 million, dnes 45 million. Dneska najde Bulharov a Ukrajincov vsade od Argentiny cez Turecko az po Venezuelu.

  8. p.s. chcel som povedat ze za socialzmu sme mali nizsie platy, ale aj nizsie ceny. Teraz v ramci EU mame len nizsie platy ale ceny tie iste.

    • Samozrejme máte pravdu v tom, že ceny máme takmer rovnaké (niekedy aj vyššie) ako inde v EÚ (smerom na Západ) a platy sú výrazne nižšie. Ale tá nostalgia za komančským socializmom je naozaj iba nostalgiou, nie pravdou. Za socializmu sme mali nižšie platy, ale v pomere k nim dosť vyššie ceny ako dnes.

      Neporovnávajte, že vtedy stálo mlieko 2 koruny a dnes 12 korún (40 centov), ale koľko litrov mlieka ste si mohol kúpiť zo mzdy. A tak napríklad. V roku 1989 bola nástupná mzda stredoškoláka s maturitou 1450 Kčs v hrubom, teda cca okolo 1300 v čistom (plus mínus, to už si nepamätám presne). Dnes je minimálna mzda v hrubom (ktorú by mal dostať každý, teda aj osoba so základným vzdelaním) 435 Eur, v čistom je to cca 374 Eur. Najlacnejšie mlieko v roku 1989 stálo 2 Kčs, dnes kúpite povedzme za 40 centov, a dá sa aj lacnejšie, kľudne aj pod 30 centov. Teda v roku 1989 som zo mzdy kúpil 650 l mlieka, dnes kúpim 935 l mlieka a viac. Ešte stále sa vám to zdá ako „nižšia cena“? Nie je to síce nič extra, ale nie je vo všeobecnosti pravdou, že vtedy boli „nižšie ceny“ (v pomere ku platom).

      • Za socializmu ti zamestnávateľ dal zadarmo byt, boli nenávratné mladomanželské pôžičky, podnikové rekreácie a zájazdy za pár drobných, či pre pracujúcich, či pre deti a rodinu, do dôchodku sa odchádzalo vo veku, o ktorom sa nám ani nesníva a z vyplácaného dôchodku si dôstojne dožil. Čo z tohto vymenovaného poskytuje ľuďom táto skvelá demokracia? Ani jedno priateľu. A bude už len horšie.

        • „Za socializmu ti zamestnávateľ dal zadarmo byt“ a to veru nie, jedine možno ak eštébakom, policajtom alebo vojakom. Ja sám som byt, ktorý som dostal od zamestnávateľa „zadarmo“ splatil iba pred pár rokmi a neviem o bytoch „zadarmo“. Mladomanželskú pôžičku som mal a tiež som ju musel vrátiť, žiadna „nenávratná“. Podnikové rekreácie a zájazdy boli – takmer všetko od ROH (robotnícke odborové hnutie). Takže ak sa niekto zapredal, bol v ROH, SZM, KSČ, tak mal. Ja som im hovoril „bezkur“ – bezcharakterná kurva.

          Neprestáva ma udivovať táto nostalgia za boľševikom. To, že vás niekto zdieral z kože, že ste na základe tzv. kádrového profilu nemohol nájsť adekvátnu prácu, že vás za váš názor zatvárali, že vám ukradli majetky a potom s nimi šafárili – to proste normálnemu človeku musí vadiť. A ten, komu to nevadí, to buď nezažil, alebo bol za „sociku“ angažovaný až po uši.

          • Vážený, neviem, koľko máte rokov a aké dlhé obdobie svojho života ste prežili v systéme, ktorý tak „erudovane“ hodnotíte.
            Fakt, že akurát vy ste nedostali byt zadarmo, neznamená, že to nebola realita vtedajších čias. Že bol niekto zapredancom, či bezcharakternou kurvou len preto, že bol členom odborového hnutia, – to hádam nemyslíte vážne? (len mimochodom: ROH je skratka pre Revolučné odborové hnutie, nie Robotnícke) A že byt dostal len eštebák, či policajt,- tak to je už vážne demagógia najhrubšieho zrna…To by v našom okresnom meste musela byť hádam tretina obyvateľov.
            A čo sa týka nostalgie za boľševikom?
            Áno, som nostalgický: spomínam na časy, keď všetci bez výnimky pracovali, keď dôchodcovia žili krásnu starobu, keď sa kradol len toaletný papier na WC a nie fabriky, čo ten papier vyrábali.
            Spomínam na časy, keď štát chcel 25% celkových daní (bez DPH) a nie vyše polovicu zárobku, keď továrne a polia patrili tomuto národu a nie zahraničnému kapitálu, či domácemu oligarchovi, keď sme nevedeli, čo je exekútor a osobný bankrot, keď bytová otázka nebola spojená s hypotékou na 30 rokov.
            Spomínam na časy, keď k nám chodili priatelia so susedných zemí a nie imigranti, keď neboli feťáci a bezdomovci, keď RVHP riešila ekonomiku a nie zahnutie banánov, či výkon vysávačov, ako terajší trtkovia v Bruseli.
            Je to málo?
            (Mám 59, bol som v ROH, aj predtým v SZM, do KSČ ma nechceli, lebo som bol pro-západný živel a ŠTB-áci ma pravidelne navštevovali v práci, prečo som aj nikdy nevycestoval na Západ. Napriek tomu som nostalgický a považujem sa za normálneho človeka.)

          • No tak to sme vekovo približne rovesníci. A pokiaľ viem ja, tak byty sa ZADARMO nerozdávali. Obyčajný neboľševický póvl určite žiaden byt zadarmo nedostal, jedine ak ubytovanie v Ilave, a aj za to musel zaplatiť. Tak mi nerozprávajte tieto červené báchorky. Ukážte mi JEDINÚ zmluvu medzi štátom a obyčajným občanom, v ktorej štát len tak dáva niekomu byt. A ak sa tak aj udialo, bola to VÝNIMKA, nie pravidlo. A ak ste mal na mysli tzv. štátne byty, tak tie boli stále v majetku štátu, a teda neboli zadarmo.

            Spomínate na doby, keď štát chcel „iba“ 25 % daní. Tak si spomeňte aj na tzv. „staromládeneckú“ daň, spomeňte si, čo všetko ukradol tým, ktorí si poctivou prácou dokázali zarobiť viac ako iní, spomeňte si, koľko sa „dobrovoľne“ prispievalo hore-dole na Angolu a neviem akú dieru v zadku. Spomeňte si na „dobrovoľné“ pracovné soboty, atď, atď. Spomeňte si na to, skade štát zobral tie fabriky na toaletný papier, koľko fabrík ukradol, koľko fabrík vybudovali mozole robotníkov za úplné almužny, ktoré sa dávali namiesto mzdy. Spomeňte si, koľko štát bez hanby kradol dokonca aj mŕtvym pri dedičstvách.

            Samozrejme, v žiadnom prípade netvrdím, že dnes je nejako lepšie. Ale spomínanie, ako dobre bolo za diabla, keď vládne čert, to mi príde veľmi pochybné. Namiesto toho by sme sa mali zamyslieť, ako ich oboch vyhnať – veď nakoniec je to jedno a to isté. Len sa pozrite okolo seba, kto vám vládne. Nakoniec, ak by nebolo v roku 1989 tzv. „revolúcie“, možno by nám aj tak vládol Fico, Lajčák a podobní odpadlíci od boľševickej ideológie. Kam vietor – tam kabát. Ale som si istý, že mnoho súčasných politických činovníkov by bolo dnes pri moci, aj ak by nedošlo v roku 1989 k revolúcii. Hľadajme lepší spôsob, ako spravovať štát, než je ten súčasný alebo minulý. Dá sa to. Ale ohliadaním do minulosti a nostalgickými spomienkami (často skreslenými) sa to nevyrieši. Asi je nám však súdené opakovať stále tie isté chyby…

          • Haha.
            Socializmus bol odpad, podobne ako vôbec 70-te a 80-te roky na CELOM svete .
            Ale parafrázujme klasika:

            Neprestáva ma udivovať táto nostalgia tzv. slobody. To, že vás niekto zdiera z kože, že na základe facebookového profilu nemôžetel nájsť adekvátnu prácu, že vás za váš názor zatvárajú, že vám ukradnú majetky a potom s nimi šafária – to proste normálnemu človeku musí vadiť. A ten, komu to nevadí, je buď slepý, alebo je za „demokracie“ angažovaný až po uši

          • Napísal som niečo iné?

          • Pre prop -…. áno, byty boli ZADARMO. V minulom režime do r.1989 boli štátom prideľované NÁJOMNÉ byty, všetci sme boli nájomníci, platili sme iba nízke symbolické nájomné plus elektrinu atď.
            Ďalej boli podnikové byty, ktoré prideľovali podniky svojim zamestnancom s rodinami, tiež boli nájomné, potom ešte existovali družstevné byty, ktoré si ľudia „dávali robiť“ za nízke ceny. Slobodným začínajúcim zamestnancom podniky prideľovali aspoň ubytovne a slobodárne, velmi lacno.
            Preto ľudia viac uzatvárali manželstvá a mali deti, lebo vtedy im boli prideľované štátne byty. Napríklad tak vznikla celá Petržalka a všetky ostatné sídliská postavené za socializmu.
            Po roku 1989 boli tieto byty prevedené nájomníkom do osobného vlastníctva zmluvami o prevode a ľudia si ich odkúpili za relatívne nízke ceny. Až potom, keď už boli byty v osobnom vlastníctve – od konca 90-tych rokov, začali ich majitelia predávať za trhové ceny.

            Nezastávam sa socializmu, bola to zoologická záhrada. Ale dnes je všetko horšie.
            Za socializmu sme neplatili zdravotné odvody, ani napríklad ženy v domácnosti, nie na materskej, ale trvalo doma starajúce sa o rodinu. Zdravotné a nemocenské neplatil nikto, ani napr. ľudia v slobodnom povolaní, ako hudobníci atď. Zdravotná starostlivosť bola zakotvená v Ústave štátu ako bezplatná. Neexistovali zdravotné poisťovne.

            …žiadne daňové úrady, žiadni exekútori…
            Všetky podniky boli NÁRODNÉ a teda nepredajné. Žiadni oligarchovia. Pri takzvanej Perestrojke, ktorá bola vlastne prípravou na židovský prevrat v r.1989, boli národné podniky záhadne zmenené na štátne. Potom sme pochopili prečo. Po prevrate v r.89 sme sa dozvedeli, že štát je zlý vlastník… A čo bolo štátne – to mohlo byť predané, aj keď národné by nemohlo byť predané do súkromných rúk. Začala sa divoká privatizácia a drancovanie štátneho majetku a všetko skončilo v zahraničných rukách. Zvyšok už si všetci pamätajú.
            To nie sú skreslené spomienky, to sú fakty.
            Čo sa bytov týka, ešte dnes mám odložený výmer na byt zo 70 -tych rokov, ktorý bol zadarmo od štátu – ako nájomný, bez členstva v KSČ, iba pri povinnom členstve v ROH / mimochodom bolo to Revolučné odborové hnutie a nie Robotnícke /. ROH sa staralo o ľudí – rekreácie, detské letné tábory, lyžiarske zájazdy, takmer zadarmo.
            To, že veľa ľudí na to spomína s nostalgiou, to sa dá pochopiť.

          • Myslím, že máme problém v chápaní rozdielu medzi pojmami DAŤ a PRENAJAŤ.

          • pre tibor …k tej práci…Za socializmu bola práca ospevovaným slovom, často sa objavujúcim vo všetkých jej podobách.
            Socializmus sa hrdil tým, že poskytuje prácu všetkému ľudu. Práca bola samozrejmá požiadavka, akú mohol mať človek na štát. Zamestnanosť bola takmer stopercentná, a tak sa zdalo, že práca je naozaj pre všetkých. Nepríjemnou skutočnosťou však zostáva, že v socializme sa od pojmom „práca“, rozumelo predovšetkým „zamestnanie“.
            Menej sa už skúmalo, či je práca naozaj potrebná, či a ako je vykonávaná. V množstve pracovných miest, ktoré boli k dispozícii, bolo možné vybrať si prácu zodpovedajúcu kvalifikácii a človek získaval pocit, že pracovné istoty sú niečím čo sa dá zaručiť.
            V skutočnosti práca v dobách socializmu bola značne deformovaným úkazom. Veľká väčšina národa zastávala názor, že všetci ľudia sú rovnakí a vznikol tak záujem o rovnostárstvo, kedy bola snaha dosiahnuť stav, aby všetci rovnakí ľudia dostali rovnako zaplatené. Dobre to znie, a ak človek dlho nerozmýšľa môže nadobudnúť pocit, že takto sa dá dosiahnuť určitá spravodlivosť, pracovná či sociálna.
            Práca v socializme bola často unifikovaná a ľudia aj dostávali unifikované výplaty. Výška mzdy bola často stanovená z politických kruhov a nie veľmi zodpovedala tomu, či práca daného človeka zarobí alebo nezarobí. Výsledkom bolo, že ľudia nadobudli pocit, že všetci sme si rovní a to aj pri výplatách. V skutočnosti bol tento pocit dotovaný stranou, ideologicky. Tak ako prácu tak aj predaj produktov mal v rukách štát. Ak mlieko stálo 2,10 Kčs a pri tejto cene sa udržalo pár desaťročí, tento stav bol vytvorený umelo. Iné výrobky boli zámerne predražené, aby sa znížila ich dostupnosť.
            Rovnostárstvo, ktoré bolo podporované aj politicky však malo za následok aj rovnostárstvo vo výkone práce. Ak ste si uvedomili, že váš plat bude napríklad 2100,- Kčs za mesiac, tento plat zostával bez zmeny aj v prípade, že ste sa veľmi snažili pracovať vynikajúco. Ak ste sa flákali, a nerobili ste to príliš okato, prácu ste nestratili, pretože zamestnávateľovi, by sa nehodilo vykazovať priveľa odchádzajúcich pracovníkov. Aj tak by na dané pracovné miesto museli prijať niekoho iného.
            A tak sa vytváral stav, kedy si pracovník postupne začal uvedomovať, že či fláka svoju robotu, alebo robí naplno výsledok v peňaženke je rovnaký. V tejto klíme sa práca začala meniť na frašku. Mnoho ľudí pracovalo len na oko, a ten kto by bol začal pracovať naplno, bol často smiešny. Vznikali tak tábory ľudí, ktorí nerobili vôbec nič a niekoľkí jednotlivci, ktorí často „ťahali“ celé pracovisko hore, k výkonu.
            Práca za socializmu mala z vonkajšieho pohľadu klasické znaky: plnil sa plán, boli stanovené normy. Tento plán bol však často fiktívny a bol by sa plnil úplne ináč, keby bol závislý na výške príjmu.
            V pamäti mnohých ľudí zostáva obdobie socializmu zafixované s príchuťou akejsi nostalgie. Na negatívne veci človek pri spomienkach často zabúda a zostávajú len niektoré z pozitívnych zážitkov.
            Rovnako je to aj s paušalizovaním a zovšeobecňovaním v otázke bytov,pôžičiek a pod. za minulého režimu a zabúda sa celkom vedome že to neplatilo automaticky a pre všetkých. Pekný príklad by bol napr. program pôžičiek ,ktorý je dodnes v hlavách vytesaný ako „nenávratné“ perpetum mobile a zabúda sa že už koncom 70. rokov musel byť kôli chýbajúcim zdrojom obmedzený a v 80.rokov mal aj celkom pekný úrok. Je čistá mystifikácia že za socializmu bolo niečo zadarmo . :o)

      • Teda v roku 1989 som zo mzdy kúpil 650 l mlieka, dnes kúpim 935 l mlieka a viac.

        Nezabudni!
        Vtedy to bolo mlieko skutočné (so smotanou pri vrchu) dnes to je paródia na mlieko, chlieb kedysi bol chlieb a dnes rýchlokvasky-kisky, cha-cha až k plaču mi je z takej demagógie…
        a okrem iného, tie argumenty neobstoja (u mňa isto nie) lebo vtedy bola krajina ľudí, ktorí v nej žili po svojich predkoch a dnes patrí naša domovina (výrobné prostriedky, voda, štátna mena-finančný systém a pod) vďaka vlastizradcom a kolaborantom s cudzincami, okupantom a novodobým otrokárom.
        Takže treba začať od seba (KAŽDÝ kto cíti).

        • k tejto téme by som ešte upozornil, že pred rokom 1989 patrila pôda, voda, nerastné bohatstvo, lesy tiež všetko CUDZIM pánom.
          Teória, že to patrilo našemu štátu, našemu ľudu a teda akokoľvek nám, sú naivné nezmysly. Systém vtedy nebol slobodný nie preto, že si človek nemohol raz za 4 roky zvoliť nejakého šaša, ale preto, že človeku ani formálne ani naozaj NIČ z podstatných hodnôt nepatrilo (tak, ako dnes).

          Takisto treba pripomenúť, že nejde len o to, že koministický systém protežoval svojich aktívistov. Dôležité je aj to, že ku koncu reálneho socíku bol tento tak rozbitý a skutočné skorumpovaný, že privilégia mala nedefinovaná mafia. Tá dostávala nedostatkové (lacné) byty, autá, funkcie, začala nahradzovať oficiálnu moc, a to aj v stranníckych štruktúrach. Tento fakt je do veľkej miery aj príčina skurveného bordelu a divokej privatizácie po roku 1989. Mafistická spoločnosť je to, čo tu chcú anglosionisti mať aktokoľvek, kto tu požaduje PORIADOK, je podľa nich nacista.

          • Asi tak, ale nikto tu zatiaľ nespomenul odkiaľ pochádza kapitál, za ktorý komunisti realizovali svoje diela, medzi ktoré samozrejme patrí aj bytová výstavba. Jedná sa o peniaze, ktoré pochádzajú prevažne z dôchodkových fondov, z prvej republiky a „preklopenie“ dôchodkového sporenia na priebežné vyplácanie dôchodkov.

        • „Vtedy bolo mlieko skutočné, so smotanou pri vrchu…“ Tak to určite, najmä to sáčkové. Mlieko sa upravovalo podobne ako dnes, často sa dolievalo vodou (hovorím o rokoch 80 – 90, vtedy som totiž mal tú „česť“ pracovať v mliekárňach). Dnes sa len navyše pravdepodobne pridáva viac chémie, že to ani mravce nechcú žrať, dokonca aj baktériám sa hnusí…

          Tvrdíte, že dnes patrí „naša krajina“ (irituje ma, keď niekto ani nevie pomenovať miesto kde sa narodil) kolaborantom a cudzincom. Súhlasím. Pred rokom 1989 to však nebolo inak. Patrila akémusi všeobecnému a medzinárodnému proletariátu, robotníckej triede. Čo je len inak povedané, že nepatrila Slovákom, ale červeným švábom.

          Takže začnite konečne od seba, postavte sa kolaborantom a cudzincom. A keď to urobíte, nesnažte sa sem dotiahnuť iných cudzincov, pretože to by aj z vás urobilo kolaboranta.

  9. Selektívna pamäť je sviňa…mám pocit, že Vám v súvislosti s minulosťou ktosi vymazal pozitívne sektory…:-)
    Ale vážne: nepatrím rozhodne ku stúpencom tzv. socializmu a už tobôž totalitných praktík, jednoducho s odstupom času začínam byť presvedčený, že v porovnaní s týmto orwellovským novým svetom to bolo jednoducho menšie zlo. Pre obyčajných, alebo ak chcete, väčšinu „normálnych“ ľudí.
    Spomínate staromládeneckú daň, (ja som ju poctivo tiež platil, lebo som sa ženil ako 36-ročný) ale nemusím byť ekonóm, či matematik: sú to len len smiešne drobné oproti skvelému výmyslu, akou bola napr. DPH, či ďalšie skryté dane a poplatky a súčasné zdanenie, o ktorých sme kedysi nechyrovali.
    Na fondy solidarity som ja nikdy neplatil, lebo boli dobrovoľné a ak niekto nemal vtedy „gule“ si to ustáť, je to jeho problém. Ani ma nezavreli, ani štb-áci nechodili za mnou častejšie, ako predtým…
    Keď spomínate „dobrovoľné“ soboty, určite si musíte pamätať aj tzv. akcie Zet, v ktorých si ľudia sami a dobrovoľne postavili kultúrne domy, klubovne pre deti, či ihriská, ktoré slúžili bez rozdielu všetkým. Kto nechcel, neprišiel, nič sa nedialo.
    A fabriky? To mi chcete tvrdiť, že sa tu nič nevybudovalo? Všetky boli len znárodnené kapitalistom po vojne Gottwaldom, nie? A čo také VSŽ v Košiciach? Túto vybudovali tie spomínané mozole socialistických pracujúcich pre amerických kolonialistov, ktorí ich neskôr skúpili za babku od slovenských zapredancov. Čertovsky dobre vymyslené. A čo nekúpili, tak nechali skrachovať,- nebudú predsa konkurovať tým západným…
    A mozole robotníkov? Teraz Nemec vo VW dostáva 3000 a Slovák za tú istú robotu 700. Aké demokratické, almužny boli predsa len doménou socializmu, že?
    V tomto si na spoločnú notu veru nezahráme…
    Ale mám tu pre Vás jeden príklad, ktorý asi najlepšie ilustruje rozdiel medzi starými časmi a súčasnosťou:

    1. Rok 1989: priemerný plat slovenského pracujúceho: cca 2400,-Kčs.
    mesačný prenájom 3-izbového bytu: 500,- Kčs.

    2. Rok 2017: priemerný plat v Rakúsku: 2800,- €.
    mesačný prenájom 3-izbového bytu vo Viedni: 500,- €.

    priemerný plat na Slovensku: 650,-€.
    mesačný prenájom 3-izbové bytu v Bratislave: 500,-€.

    • Viete, v čom je medzi nami rozdiel? Ja neuznávam princíp menšieho zla. Ja proste neverím, že vrah, ktorý zabil 5 ľudí je lepší ako ten čo zabil 10. Zlo je jednoducho zlo.

      Vaše poznámky mi neodbytne niečo neustále pripomínali. Poznáte ten pocit, že vám je niečo známe, ale nedokážete to pevne uchopiť. Len tak sa vám to motá niekde po okraji a nie a nie si spomenúť. A odrazu mi došlo, čo mi to pripomína. Úvodníky Pravdy, resp. Rudého práva spred roka 1989.

  10. Taky človek čo si myslí že niečo dostáva zadarmo /či už byt,rekreaciu, alebo listky
    na vlak/ nie je normalny. Taky človek je vygumovany a škoda sa s nim baviť.To predsa
    musel niekto zaplatiť!!! Či už takou alebo onakou formou!!!!
    Ten kto veri že spoločné vlastníctvo výrobných prostriedkov vedie k úspechu je
    tak isto duševný chudák -historia nám to dokázala!!! Stačí sa porozhliadnuť po svete.
    Tým proradným kapitalistom náš majetok predali zase len proradní Slováci, takže
    o čom to je??
    A nekradol sa len papier na WC ale kradlo sa doslova všetko!!
    A nadávali vtedy všetci na bolševika dnes je to skoro naopak. Škoda.

    • Mladí to nechápu, a mnoho starších si nasadzuje ružové okuliare. Holt – pamäť je sviňa. Vo všeobecnosti má pamäť tendenciu uchovávať si príjemné spomienky a nepríjemné vytesňovať.

    • No teraz ma majte za kverulanta, ale za socializmu boli až nepríjemne dlhé rady na lyžiarsky vlek. Oblečenie bolo biedne, značky maximálne dve na všetko, ale lyžovalo sa. Dnes je všetko tip top, ale ľudí všade málo a ak sa pozriete na baculaté tínedžerky, tak zistíte že sa oproti režimovému stavu premnožili. Zadarmo nie je nič, ani nálada, ani životný štýl. Vždy sa nejakou formou musí zaplatiť.

      • Áno to je svatá pravda, keď sme išli za Caušeska cez Rumunsko,
        boli všade len chudí ľudia. Najbachratejší boli len kakaoví
        spoluobčania.

      • Dopré doplnenie, Janosz.
        Myslím tú pointu, že naozaj, „Nič nie je zadarmo“.
        Nič nebolo zadarmo za socializmu, ale nič nie je zadarmo ani za tohto režimu ktorý sa volá kapitalizmus. To pozlátko, tie odporné tupé celebrity, tie značkové sračky a chémiou nafúknuté žrádlo – to nie je zadarmo.

        V Bratislave je jedáleň a kaviareň „U Kubištu“. Malinké stolíky natlačené na seba, tvrdé drevené stoličky, v lete sedia hostia vonku na úzkom chodníku a hneď okolo jazdia autá a smradia im odpad rovno do jedla a okoloidúci smradia primo do nosu, . Ale medzi frikulínmi je to hype, sedia tam horšie ako zločinci v base, lakte musia mať pri sebe, ináč zrazia susedovi pohár, platia ťažké peniaze za kúsok mizerného žvanca, … ale sú spokojní, nahovárajú si, akí sú fajn a ako sa majú dobre, akí sú štýloví. TO sa nazýva umenie kapitalizmu – ojebať hlupáka. Dať mu odpad a presvedčiť ho, že sa má dobre.

  11. Kurník šopa, prečo si ja stále myslím, že diskutujem na stránkach Sme, či denníka N?

  12. A keby si poznal časopis Život strany čo kedysi vychádzal a nútili ho robotníckej
    triede /môjmu dedovi/ hoci končil kompletne na latríne /ten časopis, nie dedo/
    by si zistil že máš názory ako vyšité z tohto splašku!! A denník Sme či N asi tiež!!!

    • Nespomínam si, že by sme si mi dvaja niekedy potykali…nie som váš dedko z latríny.

      • Tak jako člen ROH jsi přeci zvyklý, soudruhu, tak se nedělej! :))

        • Montisan, keby v r.1946 neboli získali komunisti v Čechách 60%-nú podporu vo voľbách, ktovie, kam by sa uberala naša spoločná história. (Na Slovensku vyhrala Demokratická strana so 60%) Takže tu nemudruj, súdruhovia prišli spoza rieky Moravy, rob si prdel radšej so svojich predkov…:-)

          • Oprava: komunisti: 40%.

          • Súdruhovia prišli z Moskvy.
            Čokoľvek iné, reči o voľbách či o demisii vlády vo februári 1948, sú len naivné blbosti. Komunizmus sem bol privlečený na tankoch, v krvavej vojne.
            Ktorýkoľvek socialista by si to mal uvedomiť – aj to je príčina, prečo ten bordel historicky videné tak rýchlo zasmradil a zdochol.
            Kto chce dnes prebúdzať zdochnutú páchnucu rybu je debil.

  13. Mám silné obavy, že naše hádanie sa je bezpredmetné. Mám obavy, že druh Homo sapiens nie je schopny udržať stabilne štátne zriadenie. Nie sme zrejme na to morálne dosť zdatní. Asi zrejme najlepšie by bolo,keby sme každých 30 rokov programovane zmenili formu štátneho zriadenia. Niekto môže podotknúť, že USA, Francúzsko, Kanada a Británia sú pomerne stabilé štátne útvary, avšak ich udržiavanie stojí množstvo ľudských životov a potoky krvi.

    • No, zostáva nám iba hľadať to najlepšie zriadenie. Avšak keď sa jedno štátne zriadenie zabetónuje „natvrdo“ v ústave, potom je ťažká každá zmena. Ako to urobili svojho času komunisti s „vedúcou úlohou strany“, tak to urobili aj súčasní demokrati už v preambule a článku 1 ods 1 Ústavy. Nehovoriac o nadväzujúcich zákonoch. Na druhú stranu ja nevidím až taký problém v samotnom zriadení, ale v ľuďoch, ktorí sú pri moci. Ako ktosi povedal – ľudia si nechcú vládnuť sami, ľudia chcú, aby im bolo vládnuté dobre.

      • Toto je pravda. Dnes je v USA rovnaký problém so štátnou elitou ako v končiacom Sovietskom zväze. Pjatakin má pravdu, spočiatku som to bral ako bonmot, ale používanie Kissingera je naozaj žalostné. Možno ani systém nie je v až tak zlom zdravotnom stave ako jeho vodcovia, ale o niečom to svedčí. Ešte som o tom takto nerozmýšlal. Hmm…

  14. Vytvárate dojem, ako keby korupcia bola len slovenský problém a v zahraničí je to inak. V tom vidím neobjektívnosť a zaujatosť. Uvediem len niekoľko príkladov. Je súčasná cena napr. zlata a striebra, nakoniec všetkých komodít objektíva? Skutočne ekonomika tak šľape, že akcie letia do neba? Atď. Funguje skutočne ekonomika a vôbec celý systém podľa objektívnych zákonov a zákonitosti alebo o všetkom rozhodujú manipulácie a tzv lobby? Čo je to lobizmus, nie je to náhodou legalizovaná korupcia? Dalo by sa to rozvádzať dlhé hodiny, no tí, ktorí rozmýšľajú a majú prehľad o konkrétnych činoch napr. FED-u, vedia, čo som chcel naznačiť. ECB pumpuje každý mesiac, teraz 60 000 000 000 €, prednedávnom i viac, do ekonomiky. Kde sú tie peniaze? Dá sa v takomto systéme hovoriť o tom, že niekde nie je korupcia? Problém je ďaleko hlbší a ja si myslím, že nebude dlho trvať a hlavným problémom bude prežitie! A len potom sa ukáže, kto je kto. Len to už bude pre väčšinu zbytočné poznanie.

    • Nie, korupcie nie je LEN slovenský problém. Ale je AJ slovenský problém. Korupcia bola problémom celého ľudstva od nepamäti a nikdy sa ju nepodarilo vykynožiť. Je to snáď zakódované v ľudských génoch. Na druhú stranu – neznamená to, že snahu o jej potlačenie máme vzdať.

      Môj názor je, že človek by sa mal snažiť o čo najväčšiu samostatnosť a nezávislosť. Hlavne sa snažiť dopestovať si čo najviac vlastných potravín, zaistiť si vlastnú vodu, teplo, bývanie nezávislé od nikoho a ničoho. To sú základné predpoklady na to, aby človek prežil. Iste to nejde naraz – aspoň pre drvivú väčšinu obyvateľstva. Ale postupnými krokmi sa dá samostatnosť a nezávislosť stále zvyšovať.

  15. Vazeni

    Plne suhlasim s prop redaktorom. Ano oba systemy stoja za hovno, oba su vymyslom zidovskej oligarchie ako ovladnut hlupych gojov. Avsak v niecom bo lepsi ten socik napriklad nepaltilo sa za teplo v panelakoch!! Hned po roku 1989 zaviedli pristroje na spotrebu tepla v kazdom byte a teraz sa musi platit aj za teplo. Da z pridanej hodnoty je dalsi zlocin vymysleny Margaret Thatcherovov a jej bandov kriminalnikov. Zlikvidovali trvale zamestnaie a tym aj dan z prijmu ktora zabespecovala potrebne prijmy do statnej kasy a teraz nevedia ake dane vymyslat od ludi ktore prevazne pracuju na polovicny pracovny uvazok, na casovo obmedzeny komtrakt a podobne vymysli post modernizmu a post industrialnej spolocnosti. Taketo svinstva zaviedol aj Ronald Reagan v USA, aby mohli podkopat strednu triedu a robotnikov, tak pod tzv. ludskymi pravami zacali dovazat z 3 sveta obrovske masy lacnych robotnikov, ktore podkopali nielen pracovne istoty robotnikov v Anglicku a USA, ale podkopali aj existenciu bieleho obyvatelstva v tychto statoch. Staci si len pozriet statistiky miest v jednotlivych velkych mestach USA, kde este v roku 1970 bola 80% biela vacsina tam v takych mestach je dneska len 40% bielych! Hlavne mesto Anglicka ma uz dnes prevahu farebnych pristahovalcov. Cize aj o tomto to je.

    • No ja som za teplo v paneláku platil aj za socializmu. Možno za teplo neplatila iba určitá skupina „sociálne slabších“ osôb. Všetci ostatní sme za teplo poctivo platili. Aj merače na teplo boli, aj keď iba na stúpačke pre celý vchod. A potom sa to rozpočítavalo na m2 a počet osôb.

    • To, že populácia za čokoľvek nemusí platiť by som v žiadnom prípade nepovažoval za výhodu.
      Je to v najkrajnejšom prípade veľmi nebezpečná hra, ktorá vychováva národ k míňaniu zdrojov. To, že ľudia nemali v bytoch merače, je samozrejme práve eden z ťažkých nedostatkov socializmu.

  16. prop
    dobré postrehy!
    samostatnosť a sebestačnosť je však vždy drahšia a náročnejšia ako spoločné zásobovanie. teda z čisto ekonomického hľadiska. v praxi to funguje tak, že tie sieťe ovláda nejaký parazit,ktorý profituje z nich, a obyvateľstvu sa dostáva predražená služba. zatiaľ vždy toto centrálne zásobovanie ovládli nejakí paraziti. decentralizované systémy sú menej náchylné na šírenie parazitizmu. je jedno,či ide o potraviny,mhd……
    ďalším zlom je fakt, že tieto parazitické skupiny vytvárajú umelú! závislosť ľudí na ich sieťach zničením a zákazom alternatív. trustami a kartelmi. pomocou zdokonaľujúcej sa informatiky, stále viac vecí podlieha evidencii, a tým aj spoplatneniu(dane za nehnuteľnosti, povinné stk, povinné kanalizácie……najlepšie to, čo je evidované a kde sú platby v pravidelných intervaloch.) zámienkou je často ochrana životného prostredia,čo je navonok dobre, ale v konečnom dôsledku aj na životnom prostredí vznikajú škody,len sa nesmú pomenovať. (príklad: mestské teplárne na ekodrevoštiepku za podpory fondov eu=korupcia cez spriaznené firmy=vyrobené teplo,ktoré aj tak zaplatia spotrebitelia aj zisky firmám a odvody do eu= pľundrovanie lesov. spoločné zdroje ľudia nemajú takú tendenciu chrániť. decentralizované áno,ale proti korporáciám sa to robí ťažko. preto majú paraziti monopoly na zbrane.
    väčšina ľudí má tendenciu ísť cestou najmenšieho odporu a ochrana decentralizovaných zdrojov a prebranie vlastnej zodpovednosti je pre nich príliš náročné. jednoduchšie je podvoliť sa kolektivizmu a vypľundrovať neobnoviteľne nejaký spoločný zdroj,alebo podrobiť si nejakú slabšiu skupinu a pľundrovať jej zdroje.obrana zdroja musí byť adekvátna jeho atraktivite. to nedodržali židia v európe v 1933-1948. ich majetky boli veľké a lákavé pre chudobnejších. židia však nemali početnú silu ani techniku na ich obranu a tak boli zlikvidovaní a ich majetky arizované. tvorli nerovnováhu, ktorá vyplývala z historického postavenia židov ich nenásytnosti a následnej zmene politických systémov. aj keby v nemecku nenastúpil hitler, pravdepodobne by došlo k nejakej inej forme arizácií a pogromov v európe.
    nerozumiem pokrytectvu povojnových a dnešných politikov,ktorí odsudzujú vyhubenie a prenasledovanie židov,ale sami najviac si užívajú ich zdroje.
    uvediem príklady:1. znárodnenie fabrík spravil ešte Beneš,nad 500 zamestnancov. aj jemu prišlo vhod, že bohatí židovskí majiteľia tých fabrík boli arizovaní predtým a gardisti (v čechách nemci)aj za neho spravili“špinavú robotu“ a nemuseli ich vyvlastňovať demokrati. detto gottwald.
    detto dnešní politici,ktorí developujú na pôde „neznámych vlastníkov“, čo sú poväčšine bývalé židovské majetky. paradoxne Kotleba aj keď je označovaný za extrémistu, doteraz bol mimo hry, a neprofitoval na tom.
    aha,ešte treba dodať,že pre parazitické skupiny sme“ľudské zdroje“ aj my sami. dokonca nadnárodné firmy majú aj oddelenia „ľudských zdrojov“,human resources. ani sa tým netaja. je to úplne legálne ponižovanie a zotročovanie ľudí.
    každý sa môže rozhodnúť, či chce byť niečí „zdroj“,alebo slobodný človek.

Pridaj komentár