Domov / Hlavná strana / Komentáre / Heideggerove „čierne zošity“: Denníky disidenta Národného Socializmu

Heideggerove „čierne zošity“: Denníky disidenta Národného Socializmu

HeiddegerV decembri roku 2013 začala nemecká a francúzska tlač rozhlasovať, že takzvané „čierne zošity“ (Schwartze Hefte) Martina Heideggera, chystané ako zväzky 94 – 96 kompletnej edície jeho diela, obsahujú časti, ktoré predstavujú antisemitskú „dymiacu zbraň“ (alebo možno iba dymiaci komín).

V pondelok 3. marca som dostal prvý zväzok „čiernych zošitov“ – viac než 500 strán písaných v rokoch 1931 – 1938. Druhý a tretí zväzok, ktoré boli práve vydané a sú na ceste, obsahujú zápisky od z rokov 1938 – 39 a 1940 – 41. Všetci hovorili, že tieto tri zväzky – obsahujúce viac ako 1200 strán Heideggerových súkromných filozofických úvah – nesú zárodky mnohých z jeho súčasných aj starších prednášok a spisov.

Ukazuje sa, že pasáže, v ktorých Heidegger pojednáva o židoch, sa nachádzajú v druhom a treťom zväzku „čiernych zošitov“. Profesor Peter Trawny, editor „čiernych zošitov“, napísal malý zväzok s názvom „Heidegger und der Mythos der jüdischen Weltverschwörung“ (Heidegger a Mýtus židovského svetového sprisahania), ktorý by mal vyjsť na jar tohto roku a v ktorom cituje a rozoberá pasáže pojednávajúce o Židoch zo zväzkov 95 – 97.

Uvedené knihy prečítam a zrecenzujem čo najskôr, ale na základe uniknutých citácií už teraz predpovedám, že tieto pasáže narobia málo škody na Heideggerovej filozofickej povesti.

Heidegger je stále najvplyvnejším filozof 20. storočia a to aj napriek skutočnosti, že je známe jeho členstvo v národno-socialistickej nemeckej Robotníckej strane od roku 1933 a v ktorej zostal členom až do roku 1945. Veď napokon je dávno známy Heideggerov postoj proti „židofikácii nemeckého intelektuálneho života“ (Verjudung des deutschen Geisteslebens). Heidegger bol skôr duchovný a kultúrny „antisemita“, než rasový. Mimo toho Heidegger sa staval proti urážkam a drobnému antisemitizmu pokiaľ bol rektorom univerzity vo Freiburgu.

V konečnom dôsledku jeho zástancovia argumentujú tým, že Heidegger bol národný socialista, ale nebol príliš ortodoxný, pretože jeho vlastná filozofia sa rozchádzala v niektorých bodoch s princípmi národného socializmu. A je to práve Heideggerova filozofia, ktorá je dôležitá, nie jeho koketovanie s národným socializmom.

Avšak teraz, na základe niekoľkých riadkov, ktoré unikli z „čiernych zošitov“ (ktroých je možno na jednu až dve strany z 1200 strán) Heideggerovi kritici tvrdia, že to dokazuje, že antisemitizmus nebol iba záležitosťou „súkromných postrehov“, ale že je „previazaný s jeho filozofiou“, je pri „jadre“ Heideggerovho myslenia, že Heideggerova národno-socialistická minulosť je „hlbšia“ a „väčšia“ ako sa myslelo, že to predstavuje „debakel“ pre súčasnú Kontinentálnu filozofiu a že odteraz bude „ťažké brániť“ Heideggera.

Samozrejme, všetky tieto vyjadrenia musíme brať s rezervou, pretože zdroje týchto komentárov sú:

1. Heideggerovi vydavatelia, ktorí, ako verím, cynicky využívajú túto kontroverziu – navádzaním škodoradostných Heideggerových kritikov na vytvorenie publicity a podporu predaja kníh – v čom mali obrovský úspech, pretože ešte pred vydaním sa sa stali Čierne zošity filozofickým bestsellerom na amazon.de
2. Heideggerov editor Peter Trawny, ktorého zaujíma predaj jeho vlastnej knihy
3. Novinári milujúci kontroverziu

Predpokladám, že po vydaní Heideggerových poznámok a Trawnyho komentárov, po tom, ako stovky tisíc Eur zmenia svojho majiteľa, po tom, ako tisíce čitateľov zvážia dôkazy:

1. Získame nejaké nové informácie o Heideggerovi a Židoch, ale nič takého, čo by zmenilo súčasný pohľad
2. Obrancovia i kritici Heideggera si potvrdia svoje stanoviská
3. Niektorí pozorovatelia tejto intelektuálnej hystérie a gangsterských spôsobov za šumu antisemitizmu skonštatujú, že židovská moc a sloboda myslenia sú nezlučiteľné

K tomuto záveru som dospel aj ja po tom, ako som si prečítal poslednú polemiku o Heideggerovi a Národnom Socializme, ktorá bola spustená v roku 1987 Victorom Fariasom „Heidegger y el Nazismo“.

Myslím si, že je chybou ohraničovať otázku Heideggerovho národného socializmu ako vec toho, či bol národný socializmus vo „vnútri“ alebo „mimo“ Heideggerovej filozofie. Heidegger si myslel, že národný socializmus je „mimo“ jeho filozofie – keď na to príde, mimo akejkoľvek filozofie.

Skutočnou otázkou je, či si Heidegger myslel, že jeho filozofia by mohla zmeniť národný socializmus na intelektuálne koherentné hnutie s pevnými filozofickými základmi, hnutie, ktoré porozumie jeho „vnútornej pravde a veľkosti“ (ako sa vyjadril v roku 1935) a to v konfrontácii historického človeka s globálnou technologickou civilizáciou.

Odpoveďou na túto otázku je jednoznačné áno. Heidegger si myslel, že jeho filozofia by mohla poskytnúť základ pre nový typ Národného Socializmu – čo je, mimochodom, jedným z dôvodov jeho trvalého vplyvu na Novú pravicu.

Teraz to vyzerá tak, že Heidegger venoval svoju pozornosť aj židovskej otázke. Opäť platí, je chybou vyvodzovať závery z niekoľkých uniknutých riadkov, ale povedali sme napríklad, že Heidegger hovorí o Židoch ako o „vykorenených“ a „vypočítavých“, čo sú podľa Heideggera všeobecné rysy modernity. Nie je však zatiaľ jasné, či Heidegger považuje Židov za subjekty alebo objekty modernity, prípadne za oboje.

Heidegger očividne považoval Židov za pokrytcov, keď žijú v súlade s rasovými princípmi (Rasseprinzip) a zároveň útočia na Nemcov za to, že robia to isté. Heidegger tiež údajne poznamenáva, že Židia podnecujú vojny aby presadili svoje záujmy, ale zároveň neradi prelievajú svoju krv.

Tieto poznámky okamžite zmenili moderných liberálnych novinárov na viktoriánske staré panny, ktorých krky zviera neviditeľná ruka zdesenia a všetky racionálne úvahy sú ochromené. Ale rýchle porovnanie židovských politických preferencíí v Spojených štátoch a Izraeli dokazujú pokrytectvo, zbežný pohľad na židovské lobovanie za útok USA na Irák, Irán a Sýriu dokazuje poplatnosť vojnovému štvaniu. Ako sa zdá, nič sa nezmenilo.

Pri uvedení Čiernych zošitov – rovnako ako so všetkým v európskom a americkom živote – malý židovský chvost vrtí psom. Ale keď učenci obrátia svoju pozornosť od niekoľkých viet o židoch na ďalších viac než 1200 strán materiálov v Čiernych zošitoch, neprirodzená diskusia o antisemitizme bude rýchlo zabudnutá. Tieto materiály sú omnoho významnejšie.

Krátené

Preklad: ::prop, www.protiprudu.org
Zdroj: Greg Johnson

Pozri tiež: Heideggerovy „černé deníky“ ukázaly, jaký byl antisemita

O ::prop

4 komentáre

  1. No toto si niekto príde na svoje.

  2. ja som skôr zvedavý, ako dopadne udanie Kotlebu na políciu pre podozrenie prečinu popierania holokaustu za jeho články v poslednom čísle bystrického mesačníka. To si Kotleba zgustne proti ktorémukoľvek advokátovi, ktorý sa bude krvopotne snažiť hájiť zákon, ktorý je v rozpore s konvenciou o ľudských právach… Treba to sledovať, toto môže byť prelomová vec, ak sa to médiá nerozhodnú tutlať. Túto správu mám však z dnešných hlavných TV novín na RTVS, takže…

    • A pri tom samotní Židia, samozrejme inteligentní , etnicko-genetickí Židia,
      ako napr. Gilad Atzmon,
      (nie tatarsko-tureckí idioti, ktorí sa hrajú na židov ),
      nielenže popierajú a spochybňujú „holokaust“
      ale
      dokonca otvorene tvrdia, že je to sionistami iniciované FAĽŠOVANIE dejín !!!

      Viď:http://www.hagalil.com/01/de/Antisemitismus.php?itemid=1741
      kde sa píše:
      Atzmon bezeichnete u.a. öffentlich, „die uns bekannte Geschichtsschreibung über den Zweiten Weltkrieg und den Holocaust als eine komplette, von Amerikanern und Zionisten initiierte Fälschung“.“
      http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=38848§ionid=351020604
      —————————————————————————————————–Ak
      si normálny človek, s normálne biologicky stavaným mozgom tieto veci prečíta
      v internete
      a zamyslí sa nad nimi v kontexte so zákonom o popieraní „holokaustu“
      nutne
      si musí myslieť, že len absolútni IDIOTI s vygumovanými mozgami mohli takýto zákon legalizovať.
      Prečo ?
      Pretože ich primitívne psychopatické mozgy nie sú schopné pochopiť kontext súvislostí účinku legalizácie takého zákona.
      Akoby tým
      povedali, máme STRACH !!!

      A biologicky normálne stavaný, inteligentný nepsychopatický mozog si musí nutne klásť otázku:
      „Prečo musí mať niekto strach z pochybovania o niečom ? Že by sa argumenty
      pochybovača nedali vecne a logicky a fakticky vyvrátiť,
      a preto
      je nutné ich vôbec nepripustiť ?????“

  3. Ten zákon je vůbec debilní i v prostém znění! Protože „popírat“ můžu jen to, čeho jsem byl sám svědkem! Tedy něco, co jsem viděl na vlastní oči a přesto lživě tvrdím že to nebylo, že se to nestalo! Cokoliv ostatního co mám zprostředkované beletrií, školou či jinými nástroji propagandy (či tzv. vzdělávání) mohu leda zpochybňovat! Tedy nevěřit tomu. A je snad čemukoliv věřit možno dát jako povinnost? To je návrat ke středověkému dogmatismu, kdy bylo trestné zpochybňovat víru! Např. neposkvrněné početí, které by mohla popřít snad jen Panna Maria či Duch Svatý, pokud by existoval, nikoliv ale nějaký „odpadlík“, jelikož u toho nebyl, může tuto věc leda zpochybňovat, nikoliv však popírat!

Pridaj komentár