Domov / Hlavná strana / Multikulturalizmus / Aké je to učiť čiernych študentov

Aké je to učiť čiernych študentov

MINORITY-TESTING(Otvorený list od amerického učiteľa s dlhoročnými skúsenosťami učenia afro-americkej mládeže)

…Do nedávna som učil prevažne na školách s dominanciou čiernej mládeže na juhovýchode štátov. Hlavný prúd médií nám dáva len slabý náznak toho, aké to je naozaj na školách s prevahou afro – americkej mládeže. Expresívni žurnalisti používajú slová ako „chaotické“, slabé vyučovacie prostredie alebo nedostatok disciplíny, ale v skutočnosti nezachytávajú, čo sa deje! Pokúsim sa vyjadriť moju dennodennú skúsenosť s týmto prostredím.

Prvá vec, ktorá ma šokovala je, že sú hluční. Nemajú ani najmenšiu šajnu o základoch slušného správania. Nebolo nič neobyčajné, keď na mňa kričalo päť študentov naraz. Nefungovalo to, keď ste sa ich snažili utíšiť, obzvlášť ťažká úloha pre bielu ženu. Bol som na vyučovacej hodine svedkom toho ako moja kolegyňa prosila študentov aby sa utíšili ale oni len kričali viac a viac. Pripadalo mi to tak ako keby nemali žiadnu predstavu kedy je správny čas prehovoriť. Hneď ako dostali akýkoľvek nápad do hlavy, jednoducho ho vykríkli na celú triedu. Mohol som viesť diskusiu na tému vlády a náhle byť prerušený „Potrebujeme viac demokratov! Clinton, je v pohode!“ Študent pokračuje kľudne za 2 minúty a vybuchne zo slovami „Clinton je v pohode!“

Ktokoľvek kto je v prostredí čiernej mládeže, bude pravdepodobne aj na rapovej diéte. Čierni často vymýšľajú svoje vlastné rýmovačky a nebolo nič neobvyklé ak 15 chlapcov hrdo vpochodovalo do triedy za hluku svojich „veršov“ a sácania sa. Títo amatérski raperi obyčajne končia svoje „verše“ najhrubšími možnými slovami, že všetky ženy sú im sexuálne oddané. Ďalej nech majú akýkoľvek dôvod, ktorý mi nie je známy, neustále vzdychajú namiesto používania určitých slov v ich nechutných sexuálnych frázach.

Afro – americké dievčatá tancujú v triedach na stoličkách, vedľa stoličiek i pod stoličkami. Raz som sa vzdialil z triedy na 2 minúty a keď som sa vrátil, boli dievčatá zoradené pri tabuli zmietajúc sa na veľké potešenie chlapcov.

Mnoho čiernych, hlavne ženy sú enormne tučné. Niektoré sú také tučné, že som im musel upraviť miesto na sedenie aby sa tam vmestili. Nehovorím, že sú bieli študenti nie sú obézni ale je to vec čísiel a postoja. Čierne dievčatá sa jednoducho nestarajú či sú tučné. Je veľa bielych anorektičiek ale nikdy som nepočul alebo nestretol čiernu anorektičku.

Čierne ženy sú veľké pán Jackson, moji študenti vysvetľujú. Opýtal som sa dvoch obéznych dievčat v triede, či je v pohode biť tučný v čiernej komunite. Dievčatá začali tancovať a odpovedali „viete pán Jackson, chlapci majú radi šťavnaté ovocie“.

Afro-američania sa javia ako najkritickejší ľudia, akých poznám a akých som kedy stretol.

Na rozdiel od bielych, ktorí sa vyjadrujú opatrne ohľadom citlivej témy ako rasa. Čierni poukazujú na tému rasy neustále a veľmi drsne. Keď som potreboval poslať študenta s nejakým odkazom do kancelárie, spýtal som sa na dobrovoľníkov. Naraz 30 tmavých rúk sa vrhlo do vzduchu, človek by si myslel, že ja na okamih v triede plnej nadšených študentov.

Pravda je taká, že moji študenti milovali opustiť triedu a byť preč od bielej autority. Vybral som si černocha so svetlejšou pletou aby doručil odkaz a jeden veľmi čierny študent ho slovne napadol, že je polovičný chleba (lebo mal trochu svetlejšiu pleť). A hneď po jeho slovách začali ďalší šiesti chlapci kričať a opakovať, že je polovičný chlieb.

Po desaťročia, počujeme náreky v krajine nad chabými výkonmi čiernych a je nad čím nariekať! Mnohý čierni prichádzajú do škôl s vážnym handicapom. Doma sa naučia dialekt, ktorý je takmer iným jazykom. Čierny nielen zle vyslovujú slová ale aj ich gramatika je často chybná. A toto sa podpisuje na ich písomných úlohách. Je pravda, že niektoré biele tváre majú podobný handicap. Ale rozdiel je, že väčšina bielych prekoná tento handicap a naučí sa hovoriť správne, čierny nie.

Väčšina čiernych nemá žiaden záujem o školské vyučovanie. Učil som históriu a študenti často hovoria, že nechcú robiť úlohy alebo nemajú radi históriu lebo je to všetko o bielych. Čierni to stále chápu ako neadekvátne. Tak som sa snažil niečo vymyslieť a dal som im úlohu si naštudovať moju obľúbenú historickú postavu Marcusa Garveyho. Ale ani tak nemali žiaden záujem sa o ňom niečo naučiť, hoci bol čierny. Jednoducho nemajú žiaden záujem pracovať nech je úloha hocaká.

Ktokoľvek kto učí čiernych sa naučí, že majú úplne iné názory na vládu ako bieli.

Raz som dal študentom 25 minút na to, aby napísali čo si myslia ako by sa vláda mala zmeniť. Tú istú otázku som dal 3 triedam, čo je okolo 100 študentov, z ktorých bolo asi 80 čiernych. Moji bieli študenti prichádzali väčšinou z konzervatívnymi nápadmi ako napríklad, že musíme konečne urobiť niečo s ľuďmi, ktorý nepracujú. Toto bola najfrekventovanejšia odpoveď bielych študentov. Ale takmer každý čierny mi dal odpoveď „my potrebujeme viacej štátnych výhod, sociálnej podpory“.

Moji študenti nemali šajnu ako sa platí za tieto štátne podpory. Pre nich to je ako čarovné prasiatko, ktoré sa nikdy nevyprázdni. Jedna černoška upozorňovala v triede, že potrebujú viac sociálnych výhod, ale ja som sa snažil vysvetľovať, že obyčajní ľudia to musia platiť zo svojich daní. Dievča mi odpovedalo: „Áno, ale to ide od bielych aj tak sú lakomí“.

Povedal som, že aj veľa čiernych zarába 50 000 dolárov ročne a tiež sú zdanení. Na to mala odpoveď „sú polovičný chleba (half bread) (Ide zrejme o vyjadrenie, že sú polovičnej rasy, min. čas od slova breed – rasa, pozn. prop). To znamená, že sú zmiešaní s bielymi, asi nie dosť dobrý pre ostatných „super čiernych“.Trieda súhlasila s dievčinou. Danú tému som radšej nechal tak. Mnoho čiernych dievčat je úplne šťastných, ak sú „kráľovné sociálnych výhod“. V deň keď sme hovorili o plánoch do budúcna, akú kariéru si predstavujú moji študenti, jedno dievča vysvetlilo svoj plán triede. „Budem mať veľa detí aby som dostávala „tučné“ šeky od vlády. Trieda nemala žiadne námietky.

Prekvapivé názory zaznievajú v triede počas diskusie o zločinoch, ktoré boli dôsledkom hurikánu Katrina. (pozn. prekladateľa – hurikán Katrina zasiahol najmä černošskú komunitu, viacero článkov sa venuje podrobne chovaniu afro – americkej komunity počas tejto krízy.) Zmienil som sa o znásilnení mladej dievčiny v katedrále. Väčšina mojich študentov súhlasila, že to bol otrasný zločin, ale niektorý to zobrali s nadhľadom. Jeden černoch povedal, že sa nič také nestalo. Mysleli si, že zomrú, tak sa chceli zabaviť. Viacerí černosi pokývali hlavami na súhlas.

Riaditeľ školy nariadil učiteľom aby sa opýtali študentov otázku. „Myslíš si, že je v poriadku porušiť zákon, ak budeš mať z toho obrovský prospech?“ Učil som už poriadnu dobu a nebol som prekvapený odpoveďami, ktoré zanechali mladú bielu učiteľku v úžase a zdesení. Áno bola najobľúbenejšia odpoveď.

Úroveň zhody medzi čiernymi je ťažko pochopiteľná bielym.Majú radi jeden druh hudby : rap. Volia pre jednu politickú stranu: demokratov. Rovnakým spôsobom tancujú, hovoria, a zlyhávajú na skúškach. Samozrejme sú tam výnimky ale tie sú zriedkavé.

Bieli sú rozdielni. Niektorý majú radi country hudbu, druhý zas heavy metal. Ďalší preferujú pop a boh odpusť im aj rap. Majú rôzne záujmy, skupiny a ideológie. Sú tam športovci, hlupáčikovia,“ lovci“ atď. Čierni sú hlavne čierni a veľmi rýchlo dajú najavo druhému čiernemu ak vybočuje z radu! Jeden môže namietať, že sú dôležité rozdiely medzi čiernymi, ktoré biely nemôže jednoducho zistiť. Snažil som sa najlepšie ako som vedel nájsť tie rozdiely ale stále si myslím, že hovoria, obliekajú a myslia rovnako. Zaiste sú medzi nimi konkurenčné skupiny, ktoré ťažko rozoznať. Jednoducho medzi čiernymi nenájdete rozdielne skupiny ako medzi bielymi.

Všetci čierni súhlasia s jednou vecou a to, že všetko je rasistické. Tento odkaz od liberálov vstrebali úplne. „Spravil si domácu úlohu? Nie domáca úloha je rasistická“ Prečo si zlyhal na skúške? Test je rasistický.“

Pokúšal som sa naučiť študentov niečo o britských filozofoch a prvú vec čo si všimli bolo to, že Bentham, Hobbes a Lock boli bieli. Vysvetlil som im, že v 18. storočí neboli čierni v Británii. Môžete hádať čo mi asi odpovedali. To je rasistické. Jeden študent ma obvinil, že som rasista a schválne ho nechávam prepadávať na skúškach. Opýtal som sa ho či si myslí, že nenávidím čiernych? „Áno.“ „Urobil som niečo, že to takto cítiš?“ „Ty nemáš rád čiernych.“ Prečo to hovoríš? Len sa uškeril, pozrel von z okna a precedil vzduch cez zuby. To bol asi nejaký lokálny výraz nesúhlasu, ale čierni často precedia vzduch cez zuby ako tichý prejav pohŕdania a nepriateľstva.

Moji študenti, neboli schopní vidieť svet inak ako cez hrubé čierne okuliare. Mal som v triede hosťa z Nemecka. Jedného dňa mal prednášku o svojej krajine, rodine a škole. Z času na čas ho prerušovali výkrikmi „ kde sú čierni?“ Nemecký študent sa snažil viackrát vysvetliť, že tam kde žije v Nemecku nie sú černosi.Študenti mu neverili. Povedal som im, že Nemecko je v Európe, odkiaľ bieli ľudia pochádzajú a černosi sú z Afriky. Ale moji študenti trvali na tom, že nemecký študent je rasista a úmyselne odmietol pridružiť čiernych v svojej prezentácii.

Sú silne zaujatý ohľadom ich vlastných rasových čŕt. Naučil som sa od svojich študentov to, že napríklad čierni majú dobré vlasy. Výrazom „čierne vlasy“ myslia čierno-biele hybridné vlasy, ktoré sú zrejme menej skrútené, ľahšie na úpravu a považované za viac atraktívne. Černosi sú tiež hrdí na svetlejšiu pleť. Predstavte si dvoch navzájom urážajúcich sa čiernych študentov. Jeden je tmavý a chudý, druhý je svetlý a obézny. Tmavší začne „ si tlstý Ridário!“ Ridário sa pousmeje, ani sa neobťažuje obzrieť, pokrúti hlavou a odpovie „by si si želal.“ Urážať a poukazovať na svoje rasové črty vedia donekonečna.

Černosi majú hispánskych imigrantov v zuboch a nenávidia ich. Vedia vyjadriť svoje pocity ohľadom hispáncov tak kruto a surovo, že nám nie je odporúčané sa na tému imigrácie ani baviť v triedach.

Bieli sú „rasisti“, samozrejme ale prinajmenšom sú braný ako Američania. Mexikánci nie. Čierny majú zrejme nie vždy nevraživé porozumenie pre bielych. Vedia ako sa bieli správajú a je jasné, že si všeobecne myslia o bielych, že sú dobrí v organizovaní vecí a múdri. Čierni ale chcú väčší kus amerického koláča ako si zasluhujú a bielym by dali samozrejme menší kus, ale Mexikáncom s určitosťou nič!

A čo tak čierni chlapci a biele dievčatá? Nikto o tom nehovorí, ale je do očí bijúce to, že černosi sú posadnutí bielymi dievčatami. Bol som svedkom nasledujúceho príbehu snáď miliónkrát. Čierny chlapec začne drzo a arogantne tancovať okolo bieleho dievčaťa, ktoré sa mu snaží vyhnúť. Opýta sa jej „ Kedy pôjdeme von?“ Sú dva typy odpovedí na takúto otázku. Sebavedomé dievča sa nahnevá a pošle ho niekam. Zdržanlivejšie dievča skloní pohľad a zašomre nejaké slušné ospravedlnenie, väčšinou odmietne. Jediná odpoveď, ktorá nasleduje od černocha je „ty rasistka.“ Veľa bielych dievčat sa cíti vinných lebo nerandia s čiernymi, príliš veľa. Väčšina bielych dievčat v mojej škole si udržiava odstup, na rozdiel od pár výnimiek, ktoré sú závislé na drogách.

Je tu niečo ďalšie čo bije do očí. Zdá sa, že černosi nemajú absolútne žiaden zmysel pre romantiku. Pojem zaľúbiť sa je pre nich neznámy. Čo spája muža a ženu je sex a nič iné. Samozrejme sa nájdu aj bieli podobne degenerovaní ale všeobecne sú bieli schopní naozajstnej oddanosti a mäkkosti citov. Tieto emócie absolútne chýbajú černochom, hlavne chlapcom.

Školy s prevahou čiernych sú násilné a zopár bielych uviaznutých v tejto búrke trpia. Násilnosti sú udivujúce, nie to čo sa stane, ale za akej atmosféry sa to stane. Černosi sa usmievajú, vyzerajú spokojne a náhle z ničoho nič začnú bitku. Je to príšerné. Pred nedávnom som išiel po chodbe a skupina čiernych chlapcov išla predo mnou. Bez akéhokoľvek znamenia sa začali biť s druhou skupinou.

Čierni mimoriadne rýchlo vedia zaútočiť. Sú impulzívni. Raz som náhodne obšuchol topánkou o tenisky jedného černocha, okamžite sa dal do bojovej polohy a chcel na mňa zaútočiť. Privolal som ochranku, ktorá ho odviedla k riaditeľovi. Bolo nezvyčajné aby študent hrozil za takú banálnosť učiteľovi, ale nie medzi nimi. Medzi nimi je to naozajstný dôvod začať bitku.

Ozajstné obete uviaznuté v tomto sú bieli, ktorých vzdelanie trpí za takýchto okolností. Slabší bieli sú obzvlášť vnímaví na takéto násilnosti. Dostávajú facky, kopance. Obyčajne si ale černosi nechávajú naozaj tvrdé násilnosti a brutálnosti jeden pre druhého.

Medzi študentmi je veľa promiskuitného sexu. Čierne dievčatá neustále bojujú za svojich chlapcov. Je bežné vidieť dve dievčatá biť sa a doslova si vytrhávať vlasy z hlavy kvôli chlapcovi. Policajt stojí v strede a snaží sa ich oddeliť. Čierny chlapec stoji vedľa a vychutnáva si čo sa deje kvôli nemu. Nemôžem to vysvetliť ale čierni chlapci zriedkakedy bojujú o dievčatá. Dievčatá naopak sú v tomto smere veľmi násilné.

Tehotenstvo je bežnou záležitosťou medzi čiernymi, hoci niekedy som nevedel či je dievča tehotné alebo len tak tučné. Neviem povedať koľké z týchto dievčat podstúpili potrat, ale ak si dieťa nechali tak ho zvyčajne vychovávali rodičia. Škola neposkytuje dennú starostlivosť pre deti študentiek.

Policajti sú neustále v škole a ochranka tiež. Realita na školách s prevahou čiernych.V neposlušných triedach dokonca policajti alebo ochranka sedia na hodinách a eskortujú študentov priamo k riaditeľovi.

Na školách je veľká distribúcia drog. Chlapci majú z toho „slušný“ zárobok a dáva im to moc nad závislými dievčatami, ktoré sú hračkou pre tých čo im dávajú drogy. Jeden z mojich študentov bol notoricky známy drogový díler. Vedel to každý. Bol v jedenástej triede pričom mal 19 rokov. Na jednom teste dosiahol 3 body zo 100 a zavretý bol 4 krát od svojich 13 rokov. Opýtal som sa ho jedného dňa, „Prečo chodíš do školy?“ Neodpovedal len precedil vzduch cez svoje zuby a pozrel sa von z okna. Jeho kamarát Yidarius si dovolil podať vysvetlenie. „Dostane to zelené a ženy.“ „Čo je to zelené peniaze alebo drogy?“ „Oboje,“ odpovedal s úsmevom Yidarius.

Veľmi tučný študent prerušil a zvolal cez celú triedu „ Dostaneme raňajky Mr. Jackson? Musíme dostať naše raňajky a obed.“ Neger, my vieme, že miluješ raňajky zakričal uštipačne druhý študent.“ Chudobní dostávali raňajky a obed zadarmo.

Niektorí čitatelia si môžu myslieť, že som tu vykreslil krutú karikatúru čiernych študentov. Napokon, podľa oficiálnych čísiel nejakých 85 percent ukončí úspešne školu. Bolo by, ale veľmi poučné vedieť ako to dokážu, veľa z tých študentov majú ledva výsledky na C. Idú z jednej triedy do druhej a konečne dosiahnu svoj diplom, pretože je tam obrovský tlak na profesorov, aby ich potisli vpred!! Ušetrí to peniaze „úspešne ich presunúť“ cez vzdelávací systém, škola vyzerá dobre a učiteľ vyzerá dobre.

Mnoho z týchto študentov by zlyhalo a systém by sa zrútil pod ich váhou ak by boli posudzovaní podľa normálnych štandardov. Ako moje skúsenosti vytvárajú dojem o čiernych? V konečnom dôsledku som stratil sympatie. Sú v rovnakých triedach spolu s bielymi, jedia ten istý obed, používajú tie isté kúpeľne, počúvajú rovnakých učiteľov ale čierni zlyhávajú zatiaľ čo bieli prejdú testami. Je to jeden utopický sen stúpencov zrušenia rasovej segregácie.

Tragický dôsledok pre bielych, ktorí učili príliš dlho je, že sa u nich môže vyvinúť niečo blízke nenávisti. Jeden učiteľ prestal chodiť do rýchleho občerstvenia, nie pre zdravotné dôvody, ale pretože tam kde žil väčšina zamestnancov v rýchlom občerstvení boli čierni. Mal už dosť čiernych. Toto bol extrémny prípad ale roky frustrácie môžu mať takéto niečo za následok. Mnoho z mojich kolegov bolo na ceste k takémuto rozmýšľaniu.

Medzi učiteľmi je jedno nepísané pravidlo. Takmer každý vie, že čierni nereagujú na tradičný spôsob vyučovania. A toto prináša nekonečné inovácie, márne inovácie, ktoré by mali priviesť čiernych na ten istý stupeň ako sú bieli. Riešením je zmena. Zmena je skoro ako sväté slovo v dnešnom vyučovacom systéme. A môžeme zlyhať miliónkrát, hlavne, že pokračujete v zmenách. Toto je dôvod, prečo liberáli neustále „vylepšujú“ študijný plán. Učiteľom je napríklad hovorené, že černosi potrebujú viacej praktickej výuky a skupinovej práce. Učiteľom je hovorené, že černosi sú viacej vokálni a neučia sa prostredníctvom čítania a prednášok. Vzhľadom na tento aspekt, ich charakteristické rysy vedú k rozdielnemu druhu učenia.

Belosi sa učili určitým spôsobom po stáročia, ale nefunguje to na čiernych. Samozrejme toto naznačuje rasové rozdiely. Ale väčšina liberálnych učiteľov povie, že rozdielny rasový štýl učenia pochádza z kultúrnej charakteristiky. Tak sa musia zmeniť školy, Amerika sa musí zmeniť. Ale na čo sa musí Amerika zmeniť? Ako zhrniete kvantovú fyziku do praktickej výuky a skupinovej práce? Nikto nevie, ale my musíme pokračovať so zmenami, kým nejaká nebude fungovať.

Verejné školy sa určite zmenili. Mám priateľov, ktorý učia základné stupne. Hovoria mi, že dostávajú každý týždeň nové lekcie „rôznorodosti“, zabalené v peknom obale od nejakého byrokrata z Washingtonu.Ukázala mi materiály, na jeden týždeň to bol veľký plagát, ukazujúci absolútne odlišné skupiny ľudí sediace spolu za jedným stolom usmievajúc sa. Absolútne odlišnými skupinami myslím – moslimov, židov, chudobných, bohatých, čiernych, bielych, hnedých, jemne hnedých, hendikepovaných. Plagát je balený spolu s otázkami na papieri, ktoré sa má učiteľ pýtať detí. Tie deti na plagáte vyzerajú „rôznorodo“ a vyzerajú šťastne! Môžete mi ale povedať, ktorý z tých na obrázku je Američan?

Nejaké osemročné dieťa, „pošpinené nevzdelanosťou“ ukáže na biele dieťa na obrázku ako je ono samo. „To.“ Učiteľ číta odpovede, ktoré dostal vopred na papieri k daným otázkam. „Nie Bily, všetky tie deti sú Američania. Sú Američanmi tak isto ako ty.

Toto sa deje na školách s prevahou bielych študentov. Učitelia základných stupňov milujú všetky farby rôznych rás. Ako Arnold Adoff, detský básnik, ktorý vyhral cenu za svoje dielo. Tu je zopár riadkov, ktoré sú čítané deťom :

Mama je čokoládová… Otec je vanilkový… Ja som lepší, nová farba, nová chuť pre lásku. Niekedy sa čierna zdá príliš čierna pre mňa a biela je príliš chorobne bledá. Želám si aby všetci boli zlatí. Pamätaj pradávno predtým ako ľudia začali migrovať a miešať sa do kopy, bola len jedna farba, jeden ľud, farby tečú z toho čo bolo predo mnou do toho čo bude potom. Všetky tie farby.

Učenie ako životná dráha

Môže to vyzerať ako prekvapenie, potom čo som napísal, keď poviem, že povolanie učiteľa si hlboko vážim. Povolanie učiteľa ponúka stabilný príjem pre strednú vrstvu a okrem toho umožňuje naozaj ovplyvňovať životy mládeže. V našej modernej spoločnosti nedostávajú deti príliš veľa priestoru na komunikáciu s dospelými. Špeciálne a najme nie s rodičmi, takže komunikácia medzi žiakom a učiteľom je veľmi dôležitá a skrýva v sebe obrovský potenciál.

Medzi výnimočným žiakom a učiteľom môže vzniknúť prospešný vzťah. Zostával som so svojimi študentmi v triede, kde sme rozoberali nápady, plány a hrali šach až dokým nás nevyhodil školník. Bol som ako starý pán, ktorý oboznamuje mladších súkmeňovcov s príhodami z minulosti, rozpráva o kultúre, o porážkach, o výhrach. Niekedy som sa rád spodobňoval s Tyrtaeuesom, Sparťanským básnikom, ktorý poúčal mládež o vernosti a cti. Nikdy som niečo podobné nezažil s čiernymi študentmi. A nepoznám iného bieleho učiteľa, ktorý áno.

Učenie môže byť zábava. Pre určitý druh ľudí je radostné sledovať kriedové „zápasy na tabuli“ a učiť hrdinstvu. Vypláca sa protestovať proti liberálnym predsudkom a vyložiť svoje názory študentom. Ale čo som docielil s mojimi bielymi študentmi, by som nikdy nemohol docieliť so študentmi čiernymi.

Je druh detí, pri ktorých pohľade sa vám roztopí srdce, nejaký zatratenec robotníckej triedy, lietajúci z jedného domova do druhého. Často zneužívaný, čo je napriek tomu takmer anjel. Vaše srdce sa roztopí pre takýchto študentov, ktorých odmietla táto moderná doba.

Veľa bielych študentov majú určitú nevinnosť v sebe, ich líca sa začervenajú. Čierny sa nezaujímajú ani trochu o Bethovena alebo o Shermanov pochod k moru, o Tyrtaeusa, Oswalda, Spenglera, ani o svoju vlastnú históriu. Nezaujímali sa o nič čo som sa ich pokúšal naučiť. Ak to takto pokračuje rok za rokom tak to napokon udusí učiteľovu dušu, zničí jeho pátos. Černosi ničia dôvernosť, ktorá môže byť dosiahnutá v triede a presvedčia ťa, že táto dôvernosť je naozaj záležitosťou a formou príbuznosti. Bez zmeny, zničia čo je najkrajšie, či je to vaša viera v ľudskú rovnoprávnosť, nevinnosť vašej dcéry…

Národný Úrad Sociálnych Štúdií, hlavná autorita spoločenského vzdelávania v USA, nalieha na učiteľov a vštepuje im hodnoty ako rovnosť príležitostí, právo na súkromný majetok a demokratickú formu vlády. Aj keby učiteľ vtĺkal do hláv túto bábovkovú ideológiu bielym, liberalizmus je zničený lebo takto mnoho nebielych proste nevnímajú a nechápu veci.

Je nemožné ich prinútiť aby sa starali o niečo, alebo chápali niečo také abstraktné ako demokratické občianstvo alebo vlastnícke práva. Nedovidia si od vlastného nosa ďalej, jediné čo si uvedomujú je , že vy žijete vo veľkom dome a ony v malom.Samozrejme, že sú aj výnimky a nájdu sa neokrôchanci medzi bielymi a zopár vnímavých čiernych, od ktorých sa dá očakávať čokoľvek, ale spoločnosť nestojí na základoch týchto výnimiek.

Raz som sa opýtal študentov, „Čo si myslíte o ústave?“ „Biela“ jeden černoch vykríkol a trieda sa začala smiať.Prichytil som sa, že sa smejem s nimi zatiaľ čo krajina, práca a spoločnosť ktorú milujem sa mi vzďaľovala a temnela každým dňom.

Čítal som knihu od jednej vysťahovanej Rhodézianky, ktorá navštívila Zimbabwe pred pár rokmi. Cestovala so sprievodcom, zastavila auto pozdĺž cesty. Čierny muž sa z ničoho nič zhmotnil pri okne jej auta. „Prácu šéfka, dobre pracujem“ „Dajte mi prácu.“ „Čo sa stalo s tvojou starou prácou?“ opýtala sa biela vysťahovalkyňa.“ „Vyštvali sme odtiaľto bielych. Neni viac práce. Daj mi prácu.“

Po nejakú úroveň moji študenti chápu tú istú vec. Opýtal som sa študentov „ Čo by sa stalo, keby bieli ľudia zmizli z Ameriky už zajtra?“ „Sme v prdeli“ vykríkol mladý čierny chlapec . Ďalší sa začali smiať.

Mal som deti, ktoré mi hovorili do tváre, že zápasia s tým, že sú čierni. Pointa je, že ľudské bytosti nie vždy uvažujú racionálne. Je to záujem černochov udržať a mať bielych v Zimbabwe ale oni ich vyhnali z krajiny a teraz hladujú. Väčšina bielych si myslí, že čierni by nikdy nemohli urobiť niečo také iracionálne. Vidia ich v televízii usmiatych, bojovať proti zlým bielym a stelesňujú hodnoty bielych. Ale naozajstní černosi nie sú tí z televízie. Pritiahnete peňaženku bližšie k sebe keď ich vidíte, zamknete dvere na aute, keď si vykračuje okolo vás s gaťami ovisnutými takmer ku kolenám.

Jedného dňa som mal rodičovské stretnutie, kde jedno biele dieťa prosilo rodičov aby ho zobrali preč zo školy, rodičia boli ale presvedčení, že jeho strach je nepodstatný. Doslova mi to zlomilo srdce. Ak milujete svoje dieťa, ukážte mu, že vám na ňom záleží – nie kupovaním drahých dovoleniek alebo aut, ale dovoľte mu prežiť jeho školské roky v bezpečí a šťastí. Dajte mu dar byť v škole, ktorá nie je preplnená čiernymi študentmi.

Poznámka prekladateľa:

Pri prekladaní tohto článku som si miestami myslel, že píšem o našich spoluobčanoch, ktorí vynikajú hudobným, rozmnožovacím a ničiacim talentom. Avšak dané skutočnosti sa mi zdajú naozaj alarmujúce! Výpoveď učiteľa, ktorý celý život strávil učením a bol v kontakte s mládežou je podľa mňa cenným zdrojom informácií a ponaučenia. Dokedy budú ľudia slepo veriť televízii, novinárom a filmom, ktoré nezachytávajú realitu neviem. Ale jedno viem iste, treba budiť ľudí z toho spánku alebo budeme naďalej len ovcami v košiari?!

Preklad: Víťazoslav Budmer
Z propáckeho archívu

O ::prop

37 komentárov

  1. Najhoršie na tom všetkom je, že u nás nielen cigánska zberba (ináč vážim si tých cigánov, ktorí sporiadane žijú, pracujú) ale aj naša „demokratická mládež“= naša skvelá budúcnosť tak ochotne preberá životný štýl tých čiernych idiotov. Proste – chcú byť „in“. Často hovorím, že posledná dobrá vec , ktorá prišla k nám z Ameriky, boli zemiaky. Ale aj k tomu nám pribalili škodcu – pásavku… 🙂

  2. Negativa vyplyvajici z ignorovani rasovych rozdilu
    ————————————————–
    http://photouploads.com/images/negativcv.jpg

    Biblia bieleho človeka – O židoch a tak, financiách, fungovaní sveta…
    ———————————————————————–
    http://uloz.to/hledej?q=Biblia+bieleho+%C4%8Dloveka

    Večné náboženstvo prírody – Biblia
    ———————————-
    http://uloz.to/xi9o97K/vecne-nabozenstvo-prirody-pdf

    Moje probuzení – David Duke – Vystupuje proti židom
    —————————————————
    http://uloz.to/hledej?q=Moje+probuzen%C3%AD

    Židovský rasizmus – Moje prebudenie do židovskej otázky – David Duke
    ——————————————————————–
    http://uloz.to/xwYXS5G/david-duke-zidovsky-rasizmus-sk-pdf

  3. Tento akože list je starý článok najmenej 6 rokov. Rovnaké správanie vykazujú aj bieli študenti na rôznych školách. Škatulkovať na základe tohoto vzorec černošského chovania je prinajmenšom hlúpe. Správanie nezáleži od farby pleti človeka, ale od prostredia v akom vyrastal. Článok je hlúpym rasistickým žvástom, ktorého Prop nie je hoden. I keď tento „nový“ Prop už nie je ani zďaleka tým, čím bol kedysi ten starý. Chýba tu poriadne diskusné fórum, i keď pochybujem, že starí propáci by sa sem vrátili po tom, čo sa tu dialo….

    • Aman Againsttime

      Máte dostatočné skúsenosti s vyučovaním bielych a čiernych študentov, aby ste ich mohli porovnať? Mimochodom, moja učiteľka angličtiny na vš, ktorá niekoľko rokov učila v New Yorku na černošskej škole mala podobné skúsenosti a dojmy ako autor tohto článku, pričom rozhodne to nie je žiadna rasistka (je celkom liberálne založená).

      • No samozrejme iba tliacha idiot, inak by nekecal!!! Proste sa mu to iba zdá!!! No zdanie a pravda sú dva rôzne pojmy!!! Proste už je z tej židáckej politickej korektnosti, multi-kulti, liberalizácie a nanúteného rasového rovnostkárstva totálne zdegenerovaný idiot!!! Ešte asi nezažil bandu negrov, čo má iq 50 a to dokopy!!! To by videl!!! U nás by bola väčšina negrov z týchto preslávených štvrtí v polepšovni alebo v špeciálnej škole ako naši bieli!!! S tými sa nikto nemazná, ale tutok umelé rovnostkárstvo a liberalizmus si híčka svojich negrov!!! A kto na to doplatí???!!! Naše biele deti a samozrejme aj negri!!!

        • Aman Againsttime

          Cico Ciciak, skúsim to teraz s tebou po dobrotky. Naozaj sa pokús svoje myšlienky formulovať slušnejším, inteligentnejším spôsobom a bez zbytočnej vulgárnosti. Viem, že to môže byť pre teba dosť ťažké, ale skús si uvedomiť, že takýmito príspevkami tých, ktorí nie sú v danej problematike natoľko zbehlí a uvedomelí ako ty, nielenže nepresvedčíš, ale naopak ich znechutíš a odradíš. Dúfam, že si moju radu vezmeš k srdcu. Myslím to dobre. 🙂

          • Pozri sa!!! Nehraj sa na moju mamu OK???!!! Toľko rokov nemáš!!! Neviem, kto vlastne si, aby si sa takto vyjadrovala!!! Nemám rád politickú korektnosť!!! Treba sa vyjadrovať na rovinu a nie ako Lajčák, aby bol aj vlk sýty aj koza celá!!! Keď je niekto debil alebo neger, tak sa nebudem tváriť, že akože nič!!!

    • No daj mi dôkazy, že správanie a iq závisí od prostredia!!! To je iba multikulti-liberálny kec a tvoje havloidné zbožné prianie!!! Nikto mi nebude hovoriť, že medzi negrom a mnou nie je žiaden rozdieľ!!! David Duke hovorí, že je to blbosť a uvádza aj množstvo kníh a štúdii, že správanie a iq práve závisí hlavne od genetiky a teda od rasy ty blbec!!! Tak tu nedehonestuj článok a portál bez toho aby si mal nejaké relevantné dôkazy a páľ na smeti.sk!!!

      Ja ti dôkazy dám ty blbec!!!

      Študuj:

      Moje probuzení – David Duke – Vystupuje proti židom
      —————————————————
      http://uloz.to/hledej?q=Moje+probuzen%C3%AD

      Židovský rasizmus – Moje prebudenie do židovskej otázky – David Duke
      ——————————————————————–
      http://uloz.to/xwYXS5G/david-duke-zidovsky-rasizmus-sk-pdf

      Negativa vyplyvajici z ignorovani rasovych rozdilu
      ————————————————–
      http://photouploads.com/images/negativcv.jpg

      • Tomuto som tiež volakedy veril!!! Teda chcel by som!!! Ale pravda je kapánek iná!!! Vypadá to na lživú propagandu!!!

        Zeitgeist: Moving Forward (český dabing) – Tu sa hovorí o tých genetických chorobách, že nemá na ne vplyv len genetika…
        ————————————————————————————————————————————

  4. Presne tak!!! Tento rasový rovnostkársky fašizmus ma sere!!! Stačí keď niečo len cekneš o rase, že si za nemiešanie rás a nech si každá býva na svojom mieste, segregáciu, zachovanie našich bielych tradícií, o rasových rozdieľoch a podobne, tak hneď na teba začnú pozerať ako na debila!!! Keď nesúhlasíš, aby tvoje decko chodilo do škôlky alebo školy s negrami, tak ťa zavrú a decko ti zoberú!!! To je teda fašizmus!!! A vraj demokracia!!! Západná filozofia prehnaného a nekontrolovateľného liberalizmu vo všetkých formách a hlavne v ekonomike ma neskutočne sere!!! Toto nanucovanie, že musíš byť vo všetkom liberálny!!! Musíš mať rád negrov, muslimov, buzerantov, musíš sa vzdať pronárodného cítenia, musíš akceptovať rozbíjanie tradičnej rodiny, musíš rešpektovať konzum, vykorisťovanie, finančné špekulovanie a zarábanie peňazí bez práce, uznávať pseudohodnoty, globalizáciu a podobne!!! Ak nie, tak ťa hneď onálepkujú ako rasistu, anarchistu, extrémistu… Fašistický hajzli zo západu v područí vyvolených, ktorý chcú zničiť našu bielu árijskú slovanskú rasu – zázrak prírody!!! Dúfam, že ich Rusko s Čínou totálne zničí!!!

  5. Cico, Againstime má pravdu a nezálaží na tom, či vekove vyhovuje, aby Vám to povedal.
    Podľa toho čo píšete (nie ako píšete) je jasné, že nie ste hlupák, má too zmysel a väčšinou s Vami súhlasím. Už som Vám to raz napísal. Ale som si istý, že to viete napísať aj ináč. Neznižujte sa na úroveň toho, všetkým známeho, tlčhubu.

    Čo sa týka čiernej rasy, treba priznať, že sú medzi nimi aj vysoko vzdelaní ľudia (Dr. Sylvester James Gates, Jr., teoretický fyzik – supergravity, String theory, atď.). Tých je však tak málo, že to ich nemôže v žiadnom prípade postaviť na úroveň bielej rasy.
    Nízky I.Q černochov je vedecky dokázaný ako dedičný. Je dokázané, v každom meraní inteligencie, kedykoľvek prevedenom, že čierni majú o 15 do 20 I.Q. bodov nižšie výsledky, ako bieli.
    Majú modzgy, ktoré vykazujú primitívne črty, ako male rozmery, nízku váhu a menej konvolúcií (“závity” vzťahujúce sa na inteligenciu).

    “Dúfam, že ich Rusko s Čínou totálne zničí!!!
    Nie je mi jasné, ako pri Vašom postoji k rasám, spoliehate na Čínu. I keď ja v to tiež dúfam!
    Cico, ‘no baad feelings’, o rozdiel vo Vašom a mojom veku, buďte bez pochýb!

  6. Cico Ciciak – vidno, že si v riti bol a hovno vieš. Tí „negri“ (ako ich ty nazývaš), majú častokrát ďaleko inteligentnejšie správanie, vystupovanie a prezentovanie samého seba ako ty. Si len úbohý, zamindrákovaný a zakomplexovaný chudák, ktorý to musí mať v živote mimoriadne ťažké. A ty ideš vykladať ostatným, že biely človek má väčšiu inteligenciu ako černoch? Ty sám si dôkazom toho, že nie vždy to musí byť zákonitá pravda. Odsúdiť človeka iba na základe jeho pleti alebo národnosti dokážu práve iba takýto úbožiaci akým si aj ty.

  7. Neverím, že tento „otvorený list“ mohol napísať pedagóg a plne súhlasím s diskutérom Budhom v tom, že podobné prejavy detí nemajú absolútne žiadny významnejší súvis s rasou. Až na prípady porúch správania sa jednotlivcov, ktoré sú spôsobené fyziologickými príčinami či poruchami v ich organizme je podobné správanie takmer vždy zapríčinené nevhodným sociálnym prostredím, presne ako to napísal dotyčný diskutér. Upozorňovať na nejaký nižší stupeň inteligencie nejakej skupiny detí ako to tu niekto prezentoval je holý nezmysel, pretože aj dieťa s vážnejšie zníženým stupňom intelektu je schopné v dobrom sociálnom prostredí prebrať od okolia dobré sociálne návyky.

    Chápem, že sú racionálne dôvody, prečo podobné témy ľudia rozoberajú, avšak všetky rasové témy patria výlučne do rúk príslušným odborníkom, pretože laické rozoberanie podobných tém pácha vždy nepomerne viac škôd ako úžitku. Človek neznalý plnej hĺbky problematiky potom veľmi ľahko dospeje k absolútne pomýleným presvedčeniam a pritom to môže byť inak naozaj inteligentný človek. V danom prípade si prekladateľ správne povšimol podobnosť s Rómami v našej spoločnosti, v oboch prípadoch sa však ide napriek dojmu o problém sociálny, s ktorým nemá farba pleti vôbec nič spoločné.

    Každé dieťa je od narodenia prírodou nastavené tak, aby sa učilo od svojho okolia. Učí sa interakciou s okolím a interakciou so svojim sociálnym prostredím, pričom od ostatných jedincov preberá pravidlá správania a zároveň si na základe svojho chápania súvislosti vytvára vlastné vzorce svojho vlastného správania. Pokiaľ takéto dieťa nemá vo svojom sociálnom vývine dostatočne hodnotné sociálne vzory, jednoducho preberá tie menej hodnotné a to sa samozrejme negatívne prejaví aj v správaní sa týchto detí v podobe rôznych foriem porúch správania, v prípade vnímavejších detí dokonca až v podobe vážnych duševných porúch alebo v podobe ťažkej citovej tuposti.

    Podobné negatívne prejavy správania sa detí sú teda v podstate vždy prejavom zlého sociálneho prostredia, pričom najčastejšie sa to týka nižších sociálnych vrstiev. Správanie sa najnižšie sociálne postavených spoločenstiev sa často nazýva aj kultúrou chudoby. Ja toto pomenovanie nemám rád, pretože pod pojmom kultúra si predstavujem kultúru, ktorá má možnosti dostatočne sa rozvíjať. (Vlk zavretý v kotelci v ZOO pre mňa tiež nie je úplný vlk…) Ak by teraz chcel niekto namietať, že Rómom alebo černochom predsa vôbec nikto nebráni v sociálnom a kultúrnom vývine, tak sa mýli – bránia im v tom predovšetkým nepísané sociálne pravidlá, či akési všeobecne platné „vzorce správania sa sociálnych spoločenstiev“..

    Tu sa dostávam k najťažšiemu bodu, pretože vysvetliť fungovanie týchto vzorcov a ich vzájomných interakcií je takmer nemožné a navyše sa menia v závislosti od zmien v sociálnych spoločenstvách. Preto na to pôjdem z inej strany a zameriam sa na niečo, čoho sa dá ľahko chytiť.
    Predpokladám, že si už mnohí z vás všimli, že človek môže z dôvodu rôznych životných okolností sociálne klesnúť veľmi hlboko, a to bez ohľadu na rasovú príslušnosť, intelekt či vzdelanie. Osobne poznám viacero bezdomovcov s vysokoškolským vzdelaním a nie vo všetkých prípadoch bol na vine ich úpadku alkohol. Ťažký sociálny úpadok skrátka môže postihnúť kohokoľvek z nás. Každý jeden človek bez ohľadu na úroveň svojho intelektu môže pri svojom sociálnom úpadku klesnúť za hranicu, za ktorou už je pre neho reálne nemožné, aby sa z tohoto svojho sociálneho úpadku dostal vlastnou vôľou a vlastnými silami. Každý z nás má túto svoju hranicu nastavenú na inej úrovni, ale každý z nás ju má. V prípade že sa za tú hranicu dostaneme, sme bez milosti odkázaní na pomoc svojho okolia. Príde takáto pomoc a akú by mala mať podobu, aby reálne fungovala?

    Bohužiaľ, nežijeme v ideálnej spoločnosti a tak je sprievodným javom u človeka v sociálnom úpadku to, že ako sociálne klesá, pretrhávajú sa aj jeho doterajšie sociálne väzby, nakoľko sa pre jeho doterajšie sociálne prostredie stáva z rôznych dôvodov spoločensky a sociálne stále viac nepohodlný, či dokonca neprijateľný. Takýto človek sa teda dostáva do sociálnej izolácie, čo je ale v rozpore z jeho prirodzenosťou a sociálnymi potrebami, nakoľko človek sa nejakým spôsobom musí socializovať. Preto si takýto človek vytvára väzby nové z ľuďmi nižšieho sociálneho postavenia a ak sa mu to pre rôzne životné okolnosti nedarí, neraz prakticky úplne rezignuje a klesá až na úplné sociálne dno. Tak ako je jeho znížený sociálny status neprijateľný pre vyššie sociálne vrstvy, prehlbuje sa aj jeho averzia voči ľuďom vo vyšších sociálnych vrstvách – či už na racionálnom základe z dôvodu zlých skúseností, ale aj iracionálnom, či z dôvodu postupne sa znižujúcich rozlišovacích schopností. Tento model správania sa následne podobným spôsobom funguje aj pre celé sociálne vrstvy a interakcie medzi nimi. Do každej takejto sociálnej vrstvy sa samozrejme rodia deti, ktoré vzorce správania sa preberajú najmä zo svojej sociálnej vrstvy v ktorej vyrastajú, vrátane negatívnych postojov medzi vyššie a nižšie postavenými sociálnymi spoločenstvami. Vykonávajú len svoju prirodzenosť a nemôžu za to, do akej sociálnej vrstvy sa narodili.

    Pokiaľ by sme teda reálne chceli nejakú skutočnú pozitívnu zmenu, mali by sme jednak pochopiť, že farba pleti či rasová alebo etnická príslušnosť nemá s týmito sociálnymi problémami v podstate nič spoločné, ale taktiež by sme mali pochopiť, že ani pozitívna motivácia a pozitívna diskriminácia v princípe samé o sebe tento problém nikdy nevyriešia. Obe strany barikády sa skrátka mýlia a iba odďaľujú reálne riešenia. Reálne zmeny by neboli bezbolestné a museli by sa týkať celej spoločnosti ako celku. Jednak by sme museli zmeniť spôsob myslenia, jednak by v spoločnosti musela existovať skutočne fungujúca sociálna pomoc a zmysluplný vzdelávací systém a jednak by musela mať spoločnosť k tomu uspôsobený a citlivo nastavený právny systém. Zmeniť sociálne
    návyky u človeka na sociálnom dne by totiž bez určitej formy nátlaku jednoducho nešlo.Nižšie sociálne vrstvy majú aj jednoduchšie pravidlá a nie je vôbec jednoduché naučiť človeka na dne opäť plnohodnotne žiť. Pochybujem, či je už naša spoločnosť na podobné zmeny mentálne zrelá a tak je riešenie týchto problémov v nedohľadne. Pre začiatok by bolo dobré, keby mnohí z vás pochopili aspoň to minimum, že deti za nič nemôžu.

    Tlieskam každému, kto to dočítal až do konca!

    • Tak ja som to dočítal až do konca a musím konštatovať, že aj keď argumentuješ pomerne logicky, v mnohom sa mýliš. Nemám teraz veľa času, tak len rýchlo. Vlk v ZOO pre teba nie je vlkom. Súhlasím, máš pravdu. Ale len dokiaľ ten vlk je v klietke. Akonáhle sa dostane von, inštinkty prevládnu. Aký záver z toho vyplýva. Áno, sociálny vplyv má účinok na dané osoby, dokonca pripúšťam, že má vplyv aj na výšku IQ. Ale je nespochybniteľné, že genetická výbava má vplyv omnoho väčší. Tvrdiť, že všetky rasy sú rovnaké (ako vyplýva z tvojho príspevku – aspoň pre mňa) je jednoducho neoliberálna lož. Rasy (a v menšej miere aj národy) sa líšia ako fyziologicky, tak aj mentálne a inteligenčne. To, že sa aj medzi bielymi vysokoškolákmi nájdu osoby so sklonmi napr. k alkoholizmu je pravda, to ale predsa nie je pravidlo, ale výnimka! Ak by skutočne neboli medzi rasami rozdiely – a teraz pozor, tým nemám na mysli hodnotenia lepšie/horšie – potom by nebolo nutné pozitívne diskriminovať (teda vlastne tvrdiť, že každý, kto nechce zamestnať černocha robí to len preto, že je rasista). Jedna otázka na záver. Sú farmaceutické firmy rasistické? Ak nie, prečo teda na príbalových letákoch ku liekom nájdeme aj informácie typu „Ak ste černoch, tento liek nepožívajte a poraďte sa so svojím lekárom“?

      • osmoza – tá tvoja interpretácia stojí za figu makovú a očividne si nepochopil podstatu prezentovaných téz. Nikto sa tu neháda či má lepšiu genetickú, rozumovú alebo akúkoľvek inú výbavu beloch pred černochom, alebo naopak. Kľudne nech majú belosi lepšie rozumové vybavenie, ale to nedáva nikomu právo robiť sa v tomto svete nadradeným pred inými. Taktiež je zvláštny jav, ak sa robí niekto nadradeným voči druhému len preto, že verí, že jeho rasa má podľa štúdií v priemere vyššiu menovanú vybavenosť oproti inej rase, a popri tom sa sám rozumovo dá zaradiť niekam medzi opice žijúce v pralese – toť náš diskutujúci Cico Ciciak je toho krásnym príkladom. Mne stačí napríklad nahliadnúť na futbalové štadióny medzi tzv. fanúšikov, a začínam naberať pochybnosti o tom, či sú naozaj všetky tie štúdie, ktoré priraďujú vyššie rozumové atribúty belochom oproti černochom naozaj dôveryhodné. A možno aj kvôli tomu, že máme medzi bielymi toľko egoistických a povýšeneckých pacientov, nás mnoho černochov zatracuje a nenávidi. V mnohých prípadoch zrejme aj právom, tak pred tým, než začneme niekým opovrhovať, by sme si mohli pozametať pred vlastným prahom a usúdiť, či sú všetky naše postoje voči druhým správne a perspektívne v prospech nás všetkých. Mnoho zla je na svete zbytočného a mnoho zla pramení práve aj v rasizme (nehovorím len o bielom rasizme, ale všeobecnom). Veci treba riešiť s rozumom. Len tak sa dá napredovať.

        • Len kľud a zhlboka dýchať. Ja proti černochom alebo iným rasám nemám žiadne výhrady a necítim voči nim žiadnu nenávisť. Napriek tomu o sebe kľudne poviem, že som rasista. A to nie preto, že by som sa cítil „nadradený“ (ako sa predpokladá len u bielych – samozrejme čierni „rasisti“ bojujú len za svoje práva… 🙂 ), ale pretože si myslím, že medzi rasami skutočne existujú rozdiely. A ako som už spomenul vyššie, vôbec ich nemienim hodnotiť v zmysle dobré\zlé. Ale myslím si, že je vhodné ich skúmať. To len ľavicoví neomarxisti neustále vypichujú, že rozdiely medzi rasami nie sú. Pripadá mi to ako tvrdenie, že zem je plochá. A každý, kto tvrdí iné, bude upálený. Takže zopakujem. Nikoho nezatracujem, nikoho nenávidím (alebo len tých, čo si to zaslúžia – bez ohľadu na farbu pleti), nikým neopovrhujem. Toto, čo si uviedol, je typické nálepkovanie a opakovanie všeobecne naučených poučiek z masmédií. Aký je rozdiel medzi Cicom, ktorý nenávidí len pre to, že má nedostatok informácií, resp. skúseností a medzi tebou, ktorý hodnotí ľudí aj keď ich nepozná a používa argumenty ad hominem miesto faktov? Žiaden, jediný rozdiel je v slovnej zásobe. Inak ste úplne rovnakí. A ešte jeden, som presvedčený, že Cico má väčšiu šancu na nápravu.

      • V žiadnom prípade netvrdím, že rasy či etniká majú rovnaké predispozície, len tvrdím, že podobné témy patria výhradne do rúk odborníkov. Rozdielne predispozície medzi rasami samozrejme sú, avšak z hľadiska toho, ako je našou spoločnosťou vnímaná hranica asociálneho správania, sú tieto rozdiely v rasových predispozíciach plne v rámci tolerancie a žiadne viditeľné rozdiely tam nie sú.

        Príkladom bezdomovcov s vysokoškolským vzdelaním som chcel poukázať na to, že je v záujme všetkých sociálnych vrstiev mať v spoločnosti zmysluplný funkčný sociálny systém pretože naozaj nikdy nevieme, či sa raz sami ocitneme v situácii sociálneho pádu. Štatisticky sa samozrejme sociálnemu pádu najviac náchylné vrstvy s nižším vzdelaním, ale to zasa tiež neznamená, že by sme ich mali ignorovať a odopierať im sociálnu pomoc. však?. Keď už nie z ľudskej solidárnosti, tak aspoň z čírej vypočítavosti, keďže najnižšie sociálne vrstvy sú v najvyššej miere význačné kriminalitou a asociálnym správaním. Represie rovnako ako náš sociálny systém sú v boji s týmto fenoménom celkom očividne neefektívne, máme teda vážne chyby v myslení i v systéme.

        P.S.: Drž vlka dostatočne dlho v zajatí a stane sa z neho pes 😉

        • P.S. Áno, stane sa z neho pes. Pozorným šľachtením, krížením s jedincami, ktorí majú požadované vlastnosti a zabíjaním jedincov s vlastnosťami neželanými. A hľa – došli sme kam si asi nesmeroval. 😉

        • Neuveríš, ale toto je poriadne deja vu… 🙂 Na starom prope som pred par rokmi na rovnake konštatovanie (alebo aspoň veľmi podobné) odpovedal rovnako… 🙂

          • Tak keď ti mám povedať pravdu, tak som už za tú krátku chvíľu aj stihol zabudnúť, ktorým smerom som tou poznámkou vlastne smeroval. Čo už, zdá sa, že sa začína hlásiť predčasná senilita 🙂
            To mi pripomenulo vtip, že čo je lepšie – mať Alzheimera alebo Parkinsonovu nemoc? Vraj je lepšie trocha vyliať ako zabudnúť vypiť! :))))

            V každom prípade, v prvom príspevku som porovnaním s vlkom v ZOO mal na mysli len to, že kultúra obmedzená sociálnym úpadkom z dôvodu nemožnosti rozvoja iba degeneruje, improvizuje a prežíva, preto mám problém tento stav nazývať kultúrou. Všeobecne sa totiž tento sociálny stav zvykne nazývať termínom „kultúra chudoby“. a ja sa s týmto pomenovaním neviem stotožniť….

        • Toho Vlka keď držíš v zajatí aby sa z neho stal pes musíš ale skrýžiť so psom a to pár jeho generácií inak z neho bude stále ten agresívny vlk. A teória že vlk je domestikovaný pes je taká istá pičovina ako, keď budeš tvrdiť že po 10 generáciach vzdelávania černocha z neho vyrastie plne integrovaný člen spoločnosti. Tvoje príspevky sú písané tak aby čiastočne dávali zmysel a sú písané veľmi sofistikovane. Ale padajú na jednom vlastnosti, inteligencia, city a správanie človeka sú geneticky podmienené a to sa nedá poprieť. Dal by som takých liberálov ako ty bývať namiesto Oskara Dobrovodského nech ti osierajú dom a ty im môžeš vysvetľovať že kakať sa na dvore nemá a že tie hovienka nepatria susedovi do záhrady, ale do záchoda. Tak ako naučíš mačičku a psíčka kakať do piesočku verím, že naučíš aj cigáňa alebo černocha, ale pomôžem si citátom z nádhernej českej komédie Pelíšky: “ Vy si myslíte, že to bude stačiť?“ Vždy sa nájdu svetlé výnimky 1 alebo 2 zo sto sú plne zaraditeľný do spoločnosti, ale na tom sa stavať nedá. Jozef nebudem sa znižovať k nadávkam na tvoju osobu ale píšeš kraviny a beriem ťa iba za iniciatíneho blbca a svojim vyjadrovaním a argumentami za pseudointelektuála niečo ako Štefan Hríb, ktorý veľmi pekne kvetnato rozpráva, ale stále o ničom.

          • No, čestné slovo si nepamätám čo som tým psom chcel povedať, ale určite nie to, že by sa z vlka mohol stať pes behom jednej generácie pes. Samozrejme to bolo len nejaké prirovnanie a bolo to samozrejme myslené obrazne. Predpokladal som, že každý aspoň priemerne inteligentný človek to aj takto pochopí, no ale asi som sa v tomto mýlil …alebo možno že nie…

            Zvyšok nekomentujem, niet čo.

    • Aman Againsttime

      Skutočne krásne vyšperkovaný príspevok, ktorý by sa skvele vynímal na blogoch SME, či Týždňa. Klobúk dole. Nechcete pre nich písať? Výchova a prostredie sú určite dôležité a myslím, že len ignorant by to popieral, ale nie sú všetkým (čo je všetkým, že?). Váš príspevok by bolo možné označiť za 100% pravdu jedine vtedy, ak by platilo, že:
      1. Všetci sa rodíme ako nepopísané dosky.
      2. Neexistujú žiadne biologicky podmienené skupinové rozdiely medzi etnickými/rasovými skupinami.
      Bohužiaľ pre vás, ani jedno, ani druhé neplatí, čo potvrdzuje viacero vedeckých štúdií. Neviem ako by ste vysvetlili toto: http://beo.sk/recenzie/1719-pribeh-terezy-bouckovej-zivot-s-adoptovanymi-ciganskymi-detmi

      Bola snáď pani Boučková zlá matka, ktorá nevytvorila pre svoje adoptované deti adekvátne podnetné prostredie? Zaujímavé, že s jej biologickým synom potom neboli žiadne problémy, že? Inak moja babka mala tiež jednu známu, ktorej príbuzní si adoptovali dve rómske deti (áno, prispôsobím sa vám a budem používať váš „korektný“ jazyk) a dopadlo to s nimi podobne ako v prípade Boučkovej (raz im dokonca úplne „vybielili“ celý byt, aby si mohli kúpiť drogy). Ale to spomínam len tak okraj, aby bolo jasné, že takéto prípady asi nebudú ojedinelé. Určite by bolo fajn, ak by sa urobil rozsiahly výskum, kde by sa porovnalo prospievanie bielych a rómskych detí v adoptívnych rodinách (pričom by boli kontrolované faktory ako vzdelanie a socioekonomický status adoptívnej rodiny). Avšak celkom by som sa i vsadil, že by sa nakoniec ukázalo, že tie rómske deti budú tak – či tak na tom horšie ( a možno i preto nie je záujem takýto výskum urobiť, rovnako ako nie je záujem o to robiť etnické štatistiky kriminality, že?).

      Celkom ma zaujala tá poznámka o bezdomovcoch s vysokoškolským vzdelaním. Koľko si ich mám predstaviť pod slovom viacero? A koľkí z nich netrpia nejakou závislosťou, či inou duševnou poruchou? (ktoré tiež zvyknú mať dedičný komponent).

      Nemôžem si pomôcť, ale z vášho príspevku priam srší postoj „ja som ten dobrý a slušný nerasista, ktorý otvorí oči hlúpym a zadebneným rasistom, ktorí sú plní predsudkov“. Ako som už písal vyššie – máte naozaj skvelý potenciál písať pre mainstream. 🙂

      • No, keďže ma okolnosti zaviedli opäť do tejto diskusie a mám aj trocha času, tak vám odpoviem.

        Ako som už napísal Osmozovi, v žiadnom prípade netvrdím, že medzi rasami nie sú rozdiely, veď už keď sa pozriem na negroidného a napríklad bieleho človeka, tak už vizuálne musím jasne rozlíšiť rozličné morfologické znaky. V každom prípade, tieto témy patria striktne do diskusií odborníkov, pretože laik jednoducho nechápe súvislosti, nevníma ani okolnosti podobných výskumov a vysvetlí si výsledky takýchto výskumov absolútne skreslene a po svojom.

        Každá ľudská rasa i národy máme samozrejme rôzne predispozície. Z hľadiska behaviorálneho ale neexistujú žiadne predispozície, ktoré by príslušníkov nejakej rasy nútili správať sa tak, že by sme z uhla pohľadu našej kultúry mohli toto správanie označiť ako asociálne.
        Zo štatistického hľadiska sa dá povedať, že prejavy príslušníkov rasy A sú všeobecne temperamentnejšie ako u príslušníkov rasy B, že majú muži rasy X viac testosterónu než u rasy Y, že merania u rasy A preukázali vyššie IQ než pri meraniach u iných rás. No a? Pre pobavenie – výskumy tiež ukázali, že genetické rozdiely medzi ženou a mužom rovnakej rasy sú väčšie, než rozdiely medzi rovnakým pohlavím u jednotlivých rás! Dobré, nie? 🙂

        Výsledky týchto výskumov väčšinou slúžia len na hrubú orientáciu sa v probléme, pretože napríklad štatistická odchýlka môže byť naozaj obrovská a sú tam aj mnohé iné okolnosti, ktoré treba brať na zreteľ . Neviem si teraz spomenúť na meno vedca ktorý robil výskumy výšky inteligencie u jednotlivých rás, ale sám niekde s humorom konštatoval, že sa podobné výskumy robia len veľmi ťažko, keďže sám vie zo svojho detstva, že keď prišli zo školy deti čínskych rodičov, tak sa s nimi rodičia začali okamžite učiť, že keď prišli zo školy židovské deti, tak bolo najprv plno kriku, ale nakoniec si sadli za učenie, no a keď priši domov černošské deti, tak sa začali učiť a učili sa až do chvíle kým prišiel domov otec a skríkol: „Héééj, kto si ide so mnou zahrať basketbaaal?“

        Predpokladám že nikto z vás ráno nevstane a nepovie si, že hoci nie som chirurg, idem operovať ľudí, lebo si myslím, že tomu rozumiem. Podobne by sme mali pristupovať aj k vedeckým výskumom a nechať ich naozaj na odborníkov. Nakoniec, sami odborníci vždy vravia, že ku človeku treba pristupovať individuálne a nie na základe rasy. Necitlivé zaobchádzanie s výsledkami výskumov nikomu nepomáha, iba dezinformuje a škodí.

        V súvislosti s predispozíciami a individuálnom prístupe k jednotlivcovi ma napadla ešte jedna dôležitá pripomienka – čiastočne mimo témy, ale len čiastočne. Predispozície sú rôzne a nie sú rovnaké, majú teda určitú variabilitu. Behaviorálne predispozície majú taktiež rôznu variabilitu a navyše sa mnohé dajú pozdvihnúť alebo potlačiť výchovou. Takisto je známe, že ísť hrubým spôsobom proti niektorým vrodeným predispozíciam či talentom pácha neraz ťažké poškodenia na psychike dieťaťa. Možno by už bolo na čase zamyslieť sa nad školským systémom našej západnej spoločnosti, keďže tento systém funguje skôr ako nejaká stará výrobná linka udržiavaná silou-mocou v chode a primálo zohľadňuje naturel a skutočné potreby detí.

        Aby som to skrátil – každé dieťa považujem za čisté plátno, líši sa len štruktúra jednotlivých platien.

        Rozdiely medzi rasami samozrejme existujú, nikdy som to nepopieral. No na tom, že sa napr. na rómsku otázku treba pozerať ako na problém sociálny a nie rasový trvám.

        Nečítal som knihu p.Boučkovej a ani túto osobu nepoznám, nepoznám ani prostredie v ktorom chlapci vyrastali a nepoznám ani iné zdroje, ktoré by sa k veci vyjadrili, aby som mohol porovnať do akej miery sa názory na vec zhodujú s p. Boučkovou. Z toho čo viem je najpodstatnejšie to, že obom chlapcom bola celkom jasne diagnostikovaná porucha osobnosti. Nie je bohužiaľ známe, o ktoré druhy porúch osobnosti konkrétne išlo, ale už samotný fakt, že boli tieto poruchy diagnostikované svedčí o tom, že tam nejaký problém s prostredím jednoducho musel byť. Tieto poruchy majú z časti aj genetický základ, gradujú však prostredím a navyše nie sú vo zvýšenej miere podmienené nejakej rase. Postihujú slušnú časť populácie a tak bolo nešťastím aj to, že mala p.Boučková do istej miery smolu. Skúsenosti p.Boučkovej rozhodne nie sú pravidlom a ako mocný argument ponúkam inú ženu, ktorá vychovávala viac rómskych detí, ktoré to suverénne dotiahli na vysokú školu. Nedávno zahynula pri veľmi tragickej autonehode, takže nie je práve na mieste dávať ju do podobnej diskusie, ale volala sa p.Viszkocsilová.

        Vo veci rómskych detí v náhradnej opatere sa robili nejaké výskumy aj u nás a v Čechách, pričom sa tieto deti porovnávali s bielymi deťmi, tiež v náhradnej opatere. Výsledky nezaznamenali žiadne markantné rozdiely. Niekde to tu aj mám pripravené v poznámkach, ale teraz to neviem nájsť. Mám bordel na stole. Škoda, knižôčka bola v češtine, takže by si to mohol prečítať aj ten, kto nevie anglicky.

        Prestaňme už konečne pozerať na sociálne problémy ako na rasové, strašne tým komplikujeme prácu ľuďom, čo majú snahu tieto problémy riešiť. A čo je ešte horšie – vyrábame tým našim potomkom zbytočne ďaleko väčšie problémy, než akým sme nútení čeliť my.
        .

        • Aman Againsttime

          Takže idem na to:
          1. Zo štatistického hľadiska sa dá povedať, že prejavy príslušníkov rasy A sú všeobecne temperamentnejšie ako u príslušníkov rasy B, že majú muži rasy X viac testosterónu než u rasy Y, že merania u rasy A preukázali vyššie IQ než pri meraniach u iných rás. No a? Pre pobavenie – výskumy tiež ukázali, že genetické rozdiely medzi ženou a mužom rovnakej rasy sú väčšie, než rozdiely medzi rovnakým pohlavím u jednotlivých rás! Dobré, nie? 🙂

          Odpoveď: Pokiaľ si myslíte, že štatistické rozdiely nič nevypovedajú o jednotlivcovi, tak sa mýlite. Skupinové rozdiely totiž pomáhajú určiť pravdepodobné vlastnosti jedinca. Navyše skupinové rozdiely – dokonca ak sú len veľmi malé – nestrácajú vzhľadom k štatistickým vlastnostiam normálneho rozloženia svoje dôsledky. Napr. Jensen (Jensen, A. R. (1998): The g Factor. The Science of Mental Abi l ity. Praeger, Westport.) uvádza: že hoci je priemerný rozdiel medzi IQ bielych a čiernych Američanov „iba“15 bodov, v krajných polohách normálnej distribúcie inteligencie to vedie k tomu, že pomer bielych a čiernych Američanov s IQ nad 130 bodov je 20:1 a IQ pod 70 bodov (od tej hranice môžeme hovoriť o mentálnej retardácii) má 2,3% bielych, ale až 15,9% čiernych!
          Aby ste si to vedeli lepšie predstaviť hodím vám sem distribučnú krivku: http://library.flawlesslogic.com/bell.gif

          2. Predpokladám že nikto z vás ráno nevstane a nepovie si, že hoci nie som chirurg, idem operovať ľudí, lebo si myslím, že tomu rozumiem. Podobne by sme mali pristupovať aj k vedeckým výskumom a nechať ich naozaj na odborníkov. Nakoniec, sami odborníci vždy vravia, že ku človeku treba pristupovať individuálne a nie na základe rasy. Necitlivé zaobchádzanie s výsledkami výskumov nikomu nepomáha, iba dezinformuje a škodí.

          Odpoveď: očividne ste nikdy nečítal nič od Richarda Lynna, či Kevina MacDonalda. Naopak títo vedci tvrdia, že ignorovanie rasových rozdielov sa nám môže veľmi vypomstiť. Rozumejú tomu, že je dôležité sa tiež pozerať na skupinu ako celok, nie len na jednotlivca a že rez normálnej distribúcie vytvára veľké rozdiely v početnom zastúpení dvoch skupín, ktoré sa líšia v priemernej hodnote. Percento osôb sa bude prudko meniť akonáhle sa vzdialime od stredu ( viď moja distribučná krivka). Lynn upozorňuje napr. na nebezpečenstvo dysgenického efektu spôsobeného nebielou populáciou. Pripájam video: https://www.youtube.com/watch?v=M2HNPiQY8Tw

          3. Nečítal som knihu p.Boučkovej a ani túto osobu nepoznám, nepoznám ani prostredie v ktorom chlapci vyrastali a nepoznám ani iné zdroje, ktoré by sa k veci vyjadrili, aby som mohol porovnať do akej miery sa názory na vec zhodujú s p. Boučkovou.

          Odpoveď: Boučková je vzdelaná, solventná žena a dôveryhodná osoba. Nevidím žiaden dôvod v čom by mohol byť s ňou problém, rovnako ako nemám dôvod neveriť jej slovám. Samozrejme, že 100% si byť istý nemôžem – to je jasné – ale nie je tu nič, čo by ju robilo nedôveryhodnou. Navyše ak by bola rasistka (lebo aj takéto obvinenia sa na jej adresu objavili), tak by si nikdy neadoptovala rómske deti. Naopak, Boučková bola silná anti-rasistka.

          4. Z toho čo viem je najpodstatnejšie to, že obom chlapcom bola celkom jasne diagnostikovaná porucha osobnosti. Nie je bohužiaľ známe, o ktoré druhy porúch osobnosti konkrétne išlo, ale už samotný fakt, že boli tieto poruchy diagnostikované svedčí o tom, že tam nejaký problém s prostredím jednoducho musel byť. Tieto poruchy majú z časti aj genetický základ, gradujú však prostredím a navyše nie sú vo zvýšenej miere podmienené nejakej rase.

          Odpoveď: Bolo by fajn urobiť nejaký rozsiahly výskum, kde by sa porovnala rómska a biela populácia z hľadiska frekvencie výskytu poruchy osobnosti. Ale našiel som napr. toto: Medvecká a Medvecký (Medvecká, E. a Medvecký J.(1986): Príspevok k charakteristike psychopatologických prejavov u cigánov. Československá psychiatria, č. 5, s. 328-331.) píšu, že hoci sa endogénne psychózy v zásade nelíšia od bežnej populácie, tak znížená intelektuálna úroveň , ako i chudobnejšia diferenciácia osobnosti Rómov výrazne ovplyvňuje priebeh a symptomatiku psychóz.
          Každopádne P. Bakalář v knihe Psychologie Romu uvádza, že u Rómov sa tiež možno častejšie stretnúť s rozvinutou poruchou osobnosti – morálnou tuposťou. Napr. Mysliveček ju popisuje nasledovne:
          – veľmi živá afektívna dráždivosť ( výbuchy zlosti, žiarlivosti, pomstychtivosť), chýbajú však vyššie city
          – nedostatok voľnej kontroly, neschopnosť vytrvalého pracovného úsilia, nízka tolerancia frustrácia, náchylnosť k príživníctvu
          – intelekt býva nižší
          – prvky sadizmu
          Správne píšete, že tieto poruchy majú genetický komponent. Každopádne neviem aký problém mohol byť v prostredí, keď biologický syn Boučkovej je úplne v pohode.

          5. Vo veci rómskych detí v náhradnej opatere sa robili nejaké výskumy aj u nás a v Čechách, pričom sa tieto deti porovnávali s bielymi deťmi, tiež v náhradnej opatere. Výsledky nezaznamenali žiadne markantné rozdiely.

          Odpoveď: Skopírujem sem text z článku o Boučkovej: Napriek Boučkovej kritikom, ktorí nemôžu zniesť, že sa o týchto problémoch tak otvorene vyjadruje (áno, padli aj obvinenia z rasizmu) a obviňujú ju s manželom zo zlyhania, v knihe píše, že takéto problémy majú mnohí ich známi, ktorí si tiež adoptovali deti. Jeden z nich, ktorý mal s manželkou v pestúnskej starostlivosti viacero detí, je v knihe citovaný nasledovne: „Pýtal som sa sociálnych pracovníčok, ktoré nás sem chodia ustavične kontrolovať a sú na nás stále trochu nahnevané, nech mi povedia percento úspešnosti alebo neúspešnosti adopcií alebo pestúnstiev rómskych detí. Že by som to rád vedel. Pretože my máme problém len s tými rómskymi. Mňa naozaj mrzí, že to musím povedať. A čo? Odpovedali ti? Vždy sa nejako vyhovorili.“
          Každopádne hodím sem zopár výskumov, ktoré rozporujú ten váš:
          Svobodová zhrňuje skúsenosti z niekoľkých výskumov takto: „popri pozitívnych informáciach z niektorých kojeneckých ústavov prichádzajú z terénu správy o problematických prípadoch cigánskych detí v náhradnej rodinnej starostlivosti. Pracovníci upozorňujú najmä na obdobie puberty, ktoré býva u týchto detí kritické a veľakrát mení doterajší dobrý priebeh náhradnej rodinnej starostlivosti.“ (Svobodová, M., Kovařík, J. a Niederle,P.(1981): Cikánske děti v náhradní rodinné péči. Ministerstvo práce a sociálních věcí ČSR, Praha.)

          Kuřimská a Hamalová píšu o svojich skúsenostiach nasledovne:
          1. Do obdobia puberty funguje pestúnská rodina veľmi dobre. Potom však vývoj prebieha omnoho dramatickejšie než v bežných rodinách.
          2. Rómovia často hľadajú súnaležitosť s rómskou komunitou, tam nachádzajú svoje prvé lásky
          3. Prejavuje sa u nich nezralosť citových väzieb a morálnych postojov, nevyhranenosť hodnotových preferencií vzhľadom k veku, chýba zacielenie do budúcnosti.
          4. V mnohých prípadoch sa im vytvárajú lepšie podmienky, než majú ostatní mladiství (napr. intervencia inštitúcií k prijatiu na vybrané školy alebo učilištia). Mnohí z nich však uprednostňujú okamžitý prospech, voľnosť a nezávislosť v rozhodovaní.
          5. Objavuje sa skoršia sexuálna skúsenosť a promiskuita, problémy s dokončením základného vzdelania, poruchy chovania – gamblérstvo, krádeže, drogy. ( Kuřimská, D. a Hamalová, V. (1999): Rizikové faktory detí v pestúnskej starostlivosti z pohľadu dlhodobých skúseností, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Praha.)

          – Rovnako treba mať na pamäti, že sa adoptujú také deti, ktoré dobre prospievajú. I z toho dôvodu sú ďaleko častejšie adopcie bielych detí.

          6. Prestaňme už konečne pozerať na sociálne problémy ako na rasové, strašne tým komplikujeme prácu ľuďom, čo majú snahu tieto problémy riešiť. A čo je ešte horšie – vyrábame tým našim potomkom zbytočne ďaleko väčšie problémy, než akým sme nútení čeliť my.

          Odpoveď: v skutočnosti problémy vytvárajú ľudia ako vy – ktorí chcú z celej tzv. rómskej problematiky, či problém asociálov urobiť len problém chudoby, či problém sociálny a odmietajú čo i len uvažovať o iných riešeniach, než tých spočívajúcich v zmene prostredia a tých, ktorí upozorňujú jednak na biologickú podmienenosť vlastností a jednak na to, že ignorácia skupinových rozdielov je nebezpečná častujete prefláknutou politicky-korektnou nadávkou „rasista“.

          • Pozrite sa, najprv som vám chcel na všetko odpovedať, ale po dlhom váhaní som si to rozmyslel. Naďalej trvám na tom, že tieto témy patria výhradne do rúk odborníkov a nevidím dôvod meniť stanovisko ohľadom rómskej otázky. Nakoniec – nie je to moje výsostné stanovisko, ale oficiálne stanovisko odborníkov na dané témy. Pre vašu informáciu – extrémne názory v otázkach genetických predsipozícií hlása v odborných kruhoch cca 1.5% odborníkov, čo je mimochodom prakticky v zhode s výsledkami prieskumu uvedom v práci A. Jensena, z ktorej ste citovali (str.509). Mimochodom, ešte jeden citát: „Zhubná predstava, že sa IQ diferencuje hlavne pozdĺž rasových línií je však úplne nepravdivá.“ – to je tiež z menovanej práce, pričom ďalej následuje zdôvodňujúca stať venovaná práve problematike nedostatku dát z akých sociálnych pomerov deti pochádzali…

            Myslím si, že ste dostatočne inteligentný na to, aby ste dokázali chápať závažnosť chybných interpretácii vedeckých prác u podobných tém. Ja jednoducho za takýchto okolností nechcem pokračovať v tejto diskusii, pretože toto bude pokračovať do nekonečna povrchným zhodnotením prípadov, vypisovaním jednotlivých citátov z vedeckých prác či výskumov, neberúc do úvahy celý kontext týchto prác, rovnako a menej viditeľné súvislosti. Rovnako ako vy by som tu mohol vychrliť stovky citátov a nebolo by to absolútne k ničomu.

      • Tak som si privstal a našiel to:

        „Různé průzkumy mezi náhradními rodiči obvykle vyznívají oproti všeobecně
        panujícímu mínění pro přijaté děti poměrně příznivě. Náhradní rodiče (zejména pěstouni) jsou často ve výchově svých přijatých etnicky odlišných dětí celkově spokojenější než náhradní rodiče dětí majoritních.
        V posledních letech se také výrazně mění přístup rodičů k rozvoji identity etnicky odlišných dětí. Rodiče lépe chápou důležitost včlenění etnického původu dětí do jejich celkového obrazu sebe samých a jsou ochotni jim být nápomocni při hledání vlastních kořenů.
        Rozsáhlý výzkum na více než osmi stech romských a neromských dětí v náhradní rodinné péči v osmdesátých letech prokázal, že mezi romskými a neromskými dětmi v NRP není žádný významný rozdíl ve vzdělavatelnosti, v jejich zařazení do běžných základních a speciálních či praktických škol či v poměru studujících na odborných učilištích a středních školách. Celkově děti z náhradních rodin –
        a to jak romské, tak neromské – navštěvovaly častěji zvláštní (praktické) školy než děti z běžné populace“

        link:
        http://www.nadacesirius.cz/soubory/ke-stazeni/nrp_dite_jineho_etnika_v_nahradni_rodinne-peci.pdf

        • Tá nadácia Sírius rozhadzuje miliónmi ako sa patrí. Ale nie je divu: Hlavním iniciátorem vzniku nadace byl spoluvlastník finanční skupiny PPF Jiří Šmejc, který k projektu přizval miliardáře Petra Kellnera a spoluzakladatele společnosti J&T Patrika Tkáče.

          Sorry za (možno nie až tak celkom) offtopic.

          • No, čo ti mám na to povedať? Už som tu pri inej príležitosti napísal, že niektoré mimovládky fungujú perfektne, niektoré nevedia ako zmysluplne narábať s peniazmi a niektoré zasa vznikli z vypočítavosti ich zakladateľov. V situácii kde štát zlyháva vo svojich funkciách tak, ako u nás sú ale zatiaľ potrebné a asi to tak bude veľmi dlho.

  8. Jozef, perfektne napísaný príspevok. Až som mal na chvíľu pocit, že sa nachádzam na starom Prope, ktorý mal kedysi naozaj vysokú úroveň aj vďaka jeho diskusnému fóru plnom najrôznejších tém, v ktorých si každý mohol nájsť to svoje. Každopádne Tvoj/Váš príspevok je naozaj obohacujúci, no obávam sa, že nie každý ho dokáže okamžite pochopiť a prijať. Ja som bol kedysi tiež do značnej miery rasistom a trvalo mi, kým som prešiel osobnostným a rozumovým vývojom do terajšieho štádia, aby som mohol pokorne priznať, že moje názory na túto tému neboli v minulosti správne. Práve preto mám pochopenie aj pre ľudí, ktorí vnímajú rasizmus pozitívne, no žiaľ, nie každý má predpoklady na to, aby mohol v tejto veci prekročiť svoj vlastný tieň a nadobudnúť lepšie pochopenie celej tejto problematiky. Rasizmom a xenofóbnym vnímaním okolia sa len daný jedinec zbytočne uzatvára v spoločnosti do užších kruhoch a nepomáha týmito krokmi nie len ostatným, ale ani samému sebe.

  9. Jozef a budha…
    Pozorne som si prečítal Vaše prípsevky a vysvetlenia, čiastočne s nimi súhlasím—-možno som ešte len na nejakom medzistupni toho pochopenia a vývoja ktorí popisujete…
    Problém straty cítenia je presne daný prostredím – ale kto sa odváži vytrhnúť dieťa=bábätko (5 a viac rokov je už veeeelmi neskoro podla mňa) z jeho prostredia? kto rozhodne o tom že to prostredie do ktorého ho dáte je to správne – „má patent na správnosť“ ?
    autor článku/listu hore – ten učiteľ iba popisuje veci – a nie je to druhá (pre bielych čierna, pre čiernych biela) rasa ktorá udržiava dieťa v „zlom“ sociálnom prostredí…ale ona sama.
    Takže vaše úvahy sú iba zbytočným …..do vetra.
    človek nikdy nevie čo ho stretne a kde má svoju Vami spomínanú hranicu úpadku….ale druhý človek…a ani sám takýto človek ktorý to zažíva ani netuší ako by mal tomu predísť…či vopred..alebo potom ako to nastane -preto je tam kde je…..a už vôbec to nepopíše presne tak ako to je…ale dá len svoj subjedtívny postoj….a daľší „premúdrení prizerajúci sa“ tiež dajú iba svoj zas subjektívny názor….a dostávame sa k tomu…že ak má jeden človek zo 100 ozaj pravdu = má smolu – bo democracy 😛
    …sme ovce a stále to dokazujeme…

  10. Som tu nový a úroveň diskusie ma na slovenské pomery prekvapuje. Chcem len povedať, že si cením príspevok Jozefa, pretože dokázal tak stručne popísať podstatu sociálnych problémov.
    Ešte by som len dodať,že súhlasím s názor genetického vzorca správania ale myslím si, že aj to je niekoľko generačný proces kontinuity vplyvu sociálneho prostredia zafixovanej do génov vďaka podvedomej domienke na zvýšené šance prežitia. Napr. ak by bola náklonnosť k rapu naozaj geneticky naprogramovaná domnievam sa, že to nieje hudbou ale tým ako sa človek pri tom cíti (agresívny postoj dáva klamlivý pocit bezpečia ak pramení zo strachu). Taktiež náklonnosť k závislostiam je kapitolou samou o sebe. Dobrý príklad sú indiáni ktorý žili po duchovnej stránke niekde inde ako naša kultúra (osobne by som bol radšej keby kolonizovali oni nás) ale po interakciI s európanmi sa nedokázali prispôsobiť kôli čomu skončili na okraji spoločnosti. Na koniec ešte dodám, že ľudia ktorý chcú zmenu musia spraviť prvý najťažší krok a začať u seba.

Pridaj komentár